علت آب مروارید در جوانی - دکتر اسماعیلی

آب مروارید یکی از شایع ترین عارضه چشمی است که محدود به سن و سال خاصی نمی شود و از نوزادی تا پیری می تواند به وجود بیاید. علت آب مروارید متفاوت است و گاهی می تواند به طور مادرزادی برای انسان به وجود بیاید. این بیماری چشمی با انجام عمل جراحی درمان می شود. در ادامه مروری به این موضوع خواهیم داشت.

آب مروارید چیست؟

یکی از شایعترین نوع عارضه های چشمی که پیر و جوان نمی شناسد، آب مروارید است. ممکن است این بیماری به طور مادرزادی در وجود شما باشد و کاملا بی اطلاع باشید. این بیماری بعد از مدتی رشد کرده و اولین علائم آن با تاری دید شروع می شود و رفته رفته پیشرفت می کند. این تاری دقیقا مشابه نگاه کردن به بیرون از پشت شیشه بخار گرفته می باشد. همانطور که گفتیم علت آب مروارید می تواند وجود بیماری مادرزادی باشد، اما علت های دیگری نیز باعث به وجود آمدن این عارضه چشمی می شوند. آب مروارید روند بسیار کندی دارد به طوری که شاید شما مدت هاست که درگیر آن هستید اما از وجودش بی اطلاعید. پزشکان و متخصصان چشم برای درمان آب مروارید از عمل های جراحی استفاده می کنند و خوشبختانه این نوع عمل ها موثر واقع می شوند.

راه های تشخیص و بررسی علت آب مروارید

آب مروارید علائمی برای بیمار به همراه دارد که می توان با بررسی آن را تشخیص داد. این علائم عبارتند از تاری دید، سخت دیدن در شب، حساسیت شدید به نور، مشاهده هاله در اطراف نور، تغییر سریه و پی در پی شماره عینک یا لنز، محو شدن یا زرد شدن رنگ های مختلف و نیاز به نور زیاد برای مطالعه و سایر فعالیت های چشمی.

اولین و شایع ترین علت آب مروارید، تاری دید است. در ابتدا این تاری در بخش کوچکی از چشمتان وجود دارد و رفته رفته پیشرفت می کند. به طور کلی آب مروارید در ابتدا با نشانه های بسیار کوچکی شروع می شود و تنها بخش کمی از قوه بینایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. از دیگر راه های تشخیص آب مروارید در جوانی پر نور دیدن اجسام روشن و دارای نور است به طوری که شاید در هنگام رانندگی در شب احساس کنید که چراغ های خیابان نور بسیار زیادی دارند و می درخشند.

انواع آب مروارید

متاسفانه آب مروارید بیمار است که به سن و سال هیچ ربطی ندارد و می تواند هر کسی را در هر سن و سالی درگیر کند. این بیماری انواع مختلفی دارد که علت آب مروارید و به وجود آمدن آن در انواع این بیماری متفاوت است. آب مرواریدی که نقطه مرکزی لنز را تحت تاثیر خودش قرار می دهد، آب مرواریدی که لبه های لنز را درگیر می کند، آب مرواریدی که پشت لنز را درگیر می کند و آب مروارید مادرزادی.

علت آب مروارید و به وجود آمدن آن چیست؟

قرنیه چشم انسان درست همانند لنز دوربین عمل میکند. لنز چشم انسان از آب و پروتئین تشکیل شده است و این ترکیبات باعث روشن نگه داشتن لنز چشم انسان می شود. با کاهش پروتئین لنز، کم کم اختلالات بینایی برای انسان به وجود می آید و باعث تاری دید و سایر مشکلات بینایی می شود. این مشکلات علت آب مروارید است. آب مروارید می تواند به مرور زمان تشدید شود و بزرگ تر شود. همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، آب مروارید در سن و سال خاصی اتفاق نمی افتد و می تواند به طور مادرزادی به وجود بیاید و با گذر سن پیشرفت کند و بزرگتر شود. برخی از پزشکان معتقدند با مصرف میوه جات و سبزیجاتی که حاوی آنتی اکسیدان هستند می توان از به وجود آمدن آب مروارید جلوگیری کرد. اما علاوه بر تغذیه مناسب می توان با معاینات مرتب پزشکی از به وجود آمدن و تشدید آب مروارید جلوگیری کرد همچنین در مواقعی که تابش نور خورشید بسیار شدید است با استفاده از عینک های آفتابی می توانید از چشم های خود در برابر اشعات مضر خورشید محافظت کنید. اما بدانید به طور کلی هیچ روش قطعی و مطمئنی برای پیشگیری از به وجود آمدن این بیماری چشمی پیدا نشده است و این مواردی که به آن اشاره کردیم شاید سهم بسیار کوچکی در پیشگیری از بروز این مشکل داشته باشند.