بررسی نتایج بیش از 10/000جراحی لیزیک

اینجانب دکتر محمد کریم اسماعیلی، از  سال 1381 تاکنون بیش از 10،000 مورد جراحی برداشتن عینک (PRK، لازک، لیزیک و فمتولیزیک) انجام داده ام.

در بررسی نتایج این اعمال جراحی، نکات جالبی وجود دارد.

• این اعمال جراحی از بی خطرترین و موثرترین اعمال جراحی انتخابی می باشد.
  • بیش از 99 درصد بیماران از نتایج جراحی رضایت کامل دارند و احتمال بروز عوارض کمتر از 1% می باشد.
  • بیش از 98 درصد بیماران دید کامل (20/20) پیدا می کنند و بطور کامل از عینک بی نیاز می شوند.
  • بسیاری از علائمی که بعد از جراحی بروز می کنند، جزو مراحل ترمیم قرنیه بوده و عارضه محسوب نمی شوند و بعد از مدتی برطرف می شوند. این علائم شامل:
  • درد و سوزش چشم و احساس جسم خارجی در عرض یک هفته برطرف می شود.
  • هاله دور چراغ ها و اختلال در رانندگی در شب در عرض یک تا سه ماه برطرف می شود.
  • خشکی موقت چشم ها – اکثرا در عرض 3 ماه برطرف می شود.

برخی علائم جدی بدنبال این اعمال جراحی عبارتند از:

عفونت قرنیه

• در مقالات احتمال بروز عفونت قرنیه از 0.01% تا 0.05% متغیر است.

در این 10،000 بیمار من فقط دو چشم  دچار عفونت قرنیه شده اند که یک مورد آن خانمی بود که از لنز تماسی استفاده می کرد و اطلاع  نداده بود  و دیگری خانمی بود که بعد از جراحی برای احساس راحتی از قطره تتراکائین استفاده کرده بود. در هردوچشم با درمان آنتی بیوتیک، عفونت قرنیه  کنترل شد و بعد از چند هفته مشکلی نداشتند.

در طی 15 سال گذشته، هیچکدام از بیماران من دچار عفونت قرنیه بعد از جراحی نشده اند.

کدورت قرنیه:

• احتمال بروز کدورت قرنیه، در افرادی که نمره چشم بالاتری دارند و بخصوص تحت جراحی PRK و یا لازک قرار می گیرند، بیشتر است. در برخی مقالات احتمال بروز آن تا 1% بیماران می باشد. اکثرا در 18 ماه بعد از جراحی، کدورت قرنیه کاهش می باد.

امروزه با استفاده از محلول میتوماسین C، در حین جراحی احتمال بروز آن کاهش می یابد.استفاده از عینک آفتابی در محیط سرباز و بخصوص در کنار دریا، احتمال بروز آن را کاهش می دهد، زیرا کدورت قرنیه بدلیل اثر نور خورشید بر قرنیه در مراحل ترمیمی قرنیه میباشد.

در بیماران من فقط یک مورد کدورت قرنیه بدنبال PRK رخ داد که با استفاده از قطره کورتونی و عینک آفتابی، کدورت کاهش یافت، و بیمار مشکلی نداشت.

اکتازی قرنیه

• یکی از عوارض جدی بعد از اعمال جراحی، ایجاد اکتازی قرنیه (حالتی شبیه قوز قرنیه) می باشد.

احتمال بروز آن در بیمارانی است که تحت جراحی لازک و یا PRK  قرار می گیرند.این عارضه نادر است و مثلا درمقالات احتمال بروز آن بدنبال PRK حدود 2 چشم در هر 10/000 چشم می باشد. درمان آن اشعه درمانی قرنیه می باشد. (CXL)

خوشبختانه هیچ کدام از بیماران من دچار این عارضه نشده اند که بدلیل استفاده از تصویربرداری قرنیه قبل از جراحی توسط دستگاه مدرن پنتاکم  و رعایت پروتکل ها و وسواس خاص من در انتخاب بیماران برای جراحی می باشد.

خشکی چشم

• یکی از شایعترین علائم بدنبال جراحی خشکی چشم می باشد. خشکی چشم اکثرا بطور گذراو موقت می باشد و اکثرا تا 3 ماه بعد از جراحی برطرف می شود . خشکی چشم ناشی از ترمیم قرنیه بدنبال جراحی می باشد و با ترمیم قرنیه بهبود می یابد.

در افرادی که PRK و لازک می شوند،احتمال بروز خشکی چشم کمتر از بیمارانی است که لیزیک و یافمتولیزیک شده اند.

بیمارانی که خشکی شدید چشم دارند، نباید تحت جراحی قرار گیرند.

سابقه مصرف  قرص راکوتان و یا بیماری های روماتیسمی خشکی چشم را افزایش می دهد.

اگر بیماری خشکی چشم خفیف داشته باشد، روش جراحی انتخابی PRK و یا لازک است.

در بیماران من خشکی چشم موقت و گذرا بوده و اغلب با قطره اشک مصنوعی و گذشت زمان خشکی چشم در عرض 3 ماه برطرف شده و مشکلی برای بیماران ایجاد نشده است.

اصلاح ناکافی نمره چشم

• یکی از شایعترین عوارض این جراحی ها، اصلاح ناکافی نمره عینک می باشد. مثلا اگر فردی نمره چشم 3.00 – دیوپتر دارد فقط 2.5 – دیوپتر اصلاح شود و حدود 0.5 دیوپتر نمره چشم باقی بماند.

این در مقالات مختلف احتمال بروز آن در حدود 1% موارد می باشد.

اگر نمره عینک بالاتر باشد احتمال بروز آن افزایش می یابد. علت آن واکنش قرنیه  و تر میم بیش از حد قرنیه می باشد.

در 3 ماه اول بعد از جراحی رخ می دهد  و بعد از 3 ماه ترمیم قرنیه کامل شده و دیگرنمره چشم تغییر نمی کند .

بیماران اغلب نگران بازگشت نمره عینک می باشند ولی باید بدانند که بعد از 3 ماه احتمال بازگشت نمره چشم  خیلی نادر است و دید دور آنها ثابت می ماند.

درمان اصلاح ناکافی نمره چشم جراحی مجدد 3-6 ماه بعد از جراحی اولیه می باشد که در 99 درصد موارد جراحی ثانویه موثر است.

در بیماران من فقط 2 مورد، نیاز به جراحی مجدد داشتند که با جراحی ثانویه مشکل آنها برطرف شد.

نابینایی

تاکنون گزارشی از نابینایی بدنیال این اعمال جراحی در دنیا گزارش نشده است و این اعمال جراحی برروی سطح خارجی قرنیه انجام می شود و اصلا وارد چشم نمی شویم.

ترس برخی از افراد از نابینایی بدنیال این اعمال جراحی بیهوده است.

عوارض حین جراحی

در حین PRK ولازک، حین جراحی عارضه ای وجود ندارد. و در PRK و لازک فقط لایه سطحی قرنیه را بر می داریم. و بعد از 4 روز بدن ما آن را تولید می کند.در لیزیک و فمتولیزیک، باید لایه ای حدود110-160 میکرون (فلپ) را از روی قرنیه بلند می کنیم و زیر آن لیزر می کنیم. بندرت در بر داشتن داین لایه، دچار مشکل می شویم و بهترین کار توقف جراحی است و جراحی را 2-3 ماه بعد انجام میدهیم.

خوشبختانه در بیماران من در حین جراحی عارضه ای رخ نداده است که بدلیل تمایل من به انجام PRK و لازک می باشد.