مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

استفاده از لنز پس از عمل لیزیک: بهترین گزینه لنزهای هیبریدی و GB

استفاده از لنز پس از عمل لیزیک: بهترین گزینه لنزهای هیبریدی و GB

حتی با این وجود که عمل لیزیک می‌تواند نیاز شما به استفاده از لنز‌های تماسی و عینک را از بین ببرد، دلایل و شرایطی وجود دارد که ممکن است شما را ملزم به استفاده از لنز و یا عینک، پس از این عمل کند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی استفاده از لنز پس از عمل لیزیک، و دو مورد از بهترین گزینه‌های لنز در این ارتباط بپردازیم.

اگرچه که معمولاً هدف عمل جراحی لیزیک اصلاح کامل مشکلات نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم بینایی چشم افراد، و ​​از بین بردن وابستگی به لنز های تماسی و عینک است، اما مواقعی نیز وجود دارد که ممکن است استفاده از لنز پس از عمل لیزیک، کاری ضروری و مورد نیاز باشد.

در ارتباط با این موضوع، می توان به مثال فردی که دارای عیوب انکساری بینایی بسیار بالایی است و با عمل لیزیک، مشکلش به طور کامل اصلاح نشده و همچنین انجام دوباره ی عمل لیزیک نیز برای او امکان پذیر نیست و یا اینکه به خاطر وجود مشکلاتی توصیه نمی شود، اشاره کرد. استفاده از لنز پس از عمل لیزیک برای افرادی که از مشکلاتی این چنین رنج می برند، امری ضروری است.

نمونه ی دیگری که می توان در این ارتباط به آن اشاره کرد، فردی است که مشکل بینایی او به طور کامل با عمل لیزیک اصلاح شده است، اما به دلیل بالا بودن سن و مشکلات مربوط به آن مثل بیماری پیرچشمی، این شخص ممکن است که نیاز داشته باشد به جای اینکه برای مطالعه به عینک اتکا کند، از لنز های تماسی استفاده کند.

در ادامه ی این مقاله با ما باشید تا به بررسی کلی شرایطی که در آن ها  استفاده از لنز پس از عمل لیزیک امری ضروری محسوب می شود، بپردازیم.

 

شرایطی که استفاده از لنز پس از عمل لیزیک، در آن ها امری ضروری محسوب می شود

شرایطی وجود دارد که ممکن است شما در آن ها، پس از انجام عمل جراحی لیزری لیزیک، نیاز به استفاده از لنز های تماسی داشته باشید، این شرایط عبارت اند از:

  • شرایطی که شما را به استفاده از لنز های تماسی درمانی و یا بانداژی وادار می کند

 شما پس از انجام انواع تهاجمی‌تر و قدیمی‌تر جراحی های لیزری انکساری چشم، مانند عمل جراحی لیزری پی آر کی (PRK)، ملزم به استفاده از لنز های تماسی محافظ و درمانی برای محافظت از چشم خود برای چند روز پس از عمل می‌ باشید. نیاز به استفاده از این لنز های تماسی درمانی بعد از عمل های مدرن تر لیزری مانند لیزیک، به طور کلی، معمول نیست، ولی اگر که جراح معالج چشم شما نگرانی هایی در مورد بهبود و درمان فلپ قرنیه ی شما داشته باشد، ممکن است که از شما بخواهد، یک یا دو روز پس از عمل از لنز های تماسی درمانی استفاده کنید.

شما پس از انجام انواع تهاجمی‌تر و قدیمی‌تر جراحی های لیزری انکساری چشم، مانند عمل جراحی لیزری پی آر کی (PRK)، ملزم به استفاده از لنز های تماسی محافظ و درمانی می‌ باشید

 

  • شرایطی که عیوب انکساری شما پس از انجام عمل لیزیک به اندازه ی کافی اصلاح نمی شود

 همانطور که در مقدمه نیز به این مثال اشاره شد، در موارد و شرایط نادری که عیوب انکساری چشم شما پس از انجام عمل لیزیک به اندازه ی کافی اصلاح نشده باشد، شما می توانید از لنزهای تماسی نرم و قابل نفوذ گازی استاندارد استفاده کنید تا که قدرت بینایی بهتری داشته باشید.

  • طبق نتایجی که از یک نظرسنجی، گزارش داده شد، مشخص شد که بین 10 تا 25 درصد از افرادی که پس از انجام عمل های لیزیک از لنزهای تماسی استفاده می کنند، بینایی قابل قبولی را تجربه می کنند.
  • شرایط وجود بیماری آستیگماتیسم

اگر که شما آستیگماتیسم جزئی ای داشته باشید که بعد از انجام عمل لیزیک نیز باقی بماند و باعث تاری کلی دید شما ‌شود، استفاده از لنزهای توریک می‌تواند این عیب انکساری را در شما تنظیم کند. در ارتباط با این لنز ها باید به این نکته توجه داشته باشید که لنزهای توریک به تنهایی قادر به اصلاح آستیگماتیسم نامنظم، قبل و یا بعد از عمل لیزیک نیستن؛ و همچنین استفاده از آن ها برای بیماری آستیگماتیسم با درجات بالا، توصیه نمی شوند.

 

آیا استفاده از لنز پس از عمل لیزیک، می تواند خطرناک باشد؟

این سوال را نمی توان به صورت قطعی پاسخ داد ولی طبق تحقیقاتی که انجام شده است، مشخص شده که استفاده از لنزهای تماسی، در شرایط خاص بعد از انجام شدن عمل لیزیک، خطری جدی را به همراه ندارد. پیشنهاد می شود که حتما قبل از استفاده از لنز پس از عمل لیزیک با پزشک خود مشورت کنید.

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، مشخص شده که استفاده از لنزهای تماسی، در شرایط خاص بعد از انجام شدن عمل لیزیک، خطر جدی ای را به همراه ندارد

 

لنز های GB و هیبریدی، دو نمونه از بهترین لنز های مورد استفاده قرار گیرنده پس از عمل لیزیک

  • لنز های GB

لنز های GB، یکی از بهترین انواع لنز های مورد استفاده قرار گیرنده، پس از عمل لیزیک هستند که به لنزهای سخت نیز شناخته می شوند. دلیل نامگذاری این لنز ها به این نام به این خاطر است که این نوع لنزها برخلاف انواع نرم لنزهای تماسی، به جای انطباق دادن خود با سطح چشم (قرنیه)، شکل خود را حفظ می‌کنند.

  • لنز های تماسی هیبریدی

این لنزها به‌گونه‌ای طراحی شده اند که هم از مزایای لنز های تماسی نرم برخوردارند و هم از مزایای لنز های GB، و به این علت یکی از مناسب ترین لنز های تماسی، برای استفاده ی پس از عمل لیزیک محسوب می شوند.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat