مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

اگر بعد از انجام عمل لیزیک، لنز پانسمان از چشم افتاد چه باید کرد؟

اگر بعد از انجام عمل لیزیک، لنز پانسمان از چشم افتاد چه باید کرد؟

لنز پانسمان، لنزی است که دارای استفاده های گوناگونی است و به دلیل، کاربرد های درمانی اش، به عنوان بانداژی برای حفاظت از چشم پس از انجام عمل لیزیک استفاده می شود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این لنز ها بپردازیم و در آخر به این سوال که "اگر بعد از انجام عمل لیزیک، لنز پانسمان از چشم افتاد چه باید کرد؟" پاسخ دهیم.

لنز پانسمان، به انواعی از لنز های تماسی گفته می شود که از آن برای بهبود، تسکین درد و محافظت از سطح قرنیه چشمان افراد پس از انجام عمل های لیزری (این لنز در شرایط معمولی نیز برای درمان می تواند مورد استفاده قرار بگیرد) استفاده می شود. استفاده از این مدل لنزهای درمانی، چه به صورت موقتی و چه به عنوان بخشی از یک برنامه ی درمانی طولانی مدت، باید به عنوان یک درمان و وسیله ای برای بهبودی در نظر گرفته شود، نه فقط یک لنز تماسی مورد استفاده قرار گیرنده در شرایط عادی (منظور لنز های تماسی معمولی ای است که از آن ها برای بهبود موقتی قدرت بینایی استفاده می شود).

لنز پانسمان یک پروتز پزشکی به حساب می آید که مورد استفاده برای افرادی است که چشمانشان آسیب دیده، و یا تحت انجام عمل های جراحی لیزری چشم برای بهبود مشکلات انکساری چشمشان قرار گرفته اند. استفاده از این لنز برای رسیدن به سلامت چشم (نه اصلاح بینایی) امری ضروری است و می تواند خطرات ناتوانی های احتمالی پیشرونده و عوارض چشمی و یا هر دو را به حداقل برساند.

لنز پانسمان، به انواعی از لنز های تماسی گفته می شود که از آن ها برای بهبود، تسکین درد و محافظت از سطح قرنیه چشمان افراد، استفاده می شود

ما در ادامه به بررسی عملکرد این لنزهای پانسمان می پردازیم و این مسئله را که اگر لنز پانسمانی که شما بعد از انجام عمل لیزیک، آن را برای بهبود یافتن لایه سطحی چشمتان قرار داده اید، از چشمانتان بیفتد چه کاری باید انجام دهید، خواهیم پرداخت.

 

عملکرد لنز پانسمان، چگونه باعث بهبودی مشکلات مربوط به چشم می شود؟

لنزهای تماسی پانسمانی، نسبتاً عملکردی ساده برای بهبود آسیب های وارده به سطحی ترین لایه چشم فرد (چه بر اثر تابش لیزر در عمل های جراحی لیزری برای درمان مشکلات مربوط، و چه بر اثر ضربه ی عوامل خارجی) دارند؛ به این صورت که یک لنز پانسمان نرم، مدتی طولانی برای جلوگیری از ضربه و یا رسیدن آسیب بیشتر به قرنیه ی آسیب دیده، بر روی چشمان فرد اعمال می شود.

این لنز های پانسمانی، نه تنها صدمات و یا تحریکات ناشی از عوامل خارجی را متوقف می کنند (مانند ورود گرد و خاک، مو، ضربه ی دست، مالیدن پلک ها بر روی ضایعه تیز و...)، بلکه محیطی استرلیزه و پایداری را در زیر لنز، برای چشمان فرد، فراهم می کنند تا که اپیتلیوم جدیدی که در حال ساخته شدن است راحت تر روند بازسازی اش را طی کند.

لنز های پانسمانی، نه تنها صدمات و یا تحریکات ناشی از عوامل خارجی را متوقف می کنند ، بلکه محیطی استرلیزه و پایداری را در زیر لنز، برای چشمان فرد، فراهم می کنند

 

همچنین پس از انجام عمل های لیزری مربوط به چشم، از این لنز های پانسمانی، برای جلوگیری از بروز هرگونه عفونت در محل مورد اصابت تابش لیزر قرار گرفته، برای جلوگیری از رسیدن آسیب به چشم و به وجود آوردن اختلال در روند بهبودی و... مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع می توان گفت به طور کلی استفاده از لنز پانسمان، تقریباً برای هر وضعیت و مشکل غیر عفونی مرتبط با سطح قرنیه ی چشم، درمانی موثر به شمار می رود.

 

مزایای استفاده از لنز پانسمان

  • محافظت از چشم

همانطور که در بالاتر نیز به این موضوع اشاره شد یکی از اصلی ترین مزایای استفاده از لنز پانسمان، محافظت از چشم در مقابل تهدیدات خارجی، حمله ی میکروب ها و... است.

  • افزایش تماس چشم با دارو

وجود این لنز ها بر روی چشم باعث می شود که دارو های مورد نیاز برای بهبودی چشم در یک مکان بمانند و پخش نشوند.

  • جلوگیری از خشکی چشم

جلوگیری از خشکی چشم یکی دیگر از ویژگی های کاربردی این لنز های درمانی است.

 

  • تسکین درد

لنز پانسمان، با ترمیم کردن بافت‌های آسیب دیده ی قرنیه از تحریک عصبی چشم جلوگیری می کند و در نتیجه درد را کاهش می دهد.

 

اگر بعد از انجام عمل لیزیک، لنز پانسمان از چشم افتاد چه باید کرد؟

در صورتی که پس از انجام عمل لیزیک و قرار دادن لنز پانسمان بر روی چشمانتان، به هر دلیلی این لنز ها از چشمانتان جدا شدند، توجه داشته باشید که به دلیل وجود خطر عفونت، به هیچ وجه دوباره لنز ها را به جای قبلی خود برنگردانید و برای قرار دادن لنزی جدید به پزشک خود مراجعه کنید.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat