مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

جدیدترین روش های درمان پیرچشمی

جدیدترین روش های درمان پیرچشمی

پیرچشمی به مشکل از دست دادن تدریجی توانایی چشم ها برای تمرکز بر روی اجسام گفته می شود. این موضوع یک قسمت طبیعی و اغلب آزاردهنده‌ی پیری هر انسانی است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی 4 مورد از جدیدترین روش های درمان پیرچشمی بپردازیم. با ما باشید.

پیرچشمی یک بیماری مرتبط با افزایش سن غیرقابل اجتناب است که می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات بینایی در افراد دارای سنین بالای 40 سال شود. به وجود آمدن مشکلات بینایی ناشی از پیرچشمی می تواند باعث شود فرد در انجام کارهای ساده‌ی روزمره‌ی خود مانند خواندن، نوشتن، کار با تلفن همراه و یا کار با رایانه دچار مشکل شود. خبر خوب این است که امروزه با پیشرفت علم چشم پزشکی و تجهیزات درمانی روش های نوینی برای درمان پیرچشمی وجود دارد.

با توجه به عنوان مقاله ما در ادامه قصد داریم به بررسی جدیدترین روش های درمان پیرچشمی مرتبط با سن بپردازیم، اما قبل از آن اجازه دهید ببینیم پیرچشمی چیست؟

 

پیرچشمی چیست؟

پیرچشمی یک نوع مشکل انکساری بینایی به شمار می رود که دیدن اجسام نزدیک را برای افراد میانسال و مسن سخت می کند. این اتفاق به این دلیل می افتد که عدسی چشم (بخشی در داخل چشم که به جهت دادن به پرتو های نور کمک می کند) به دلیل کم شدن انعطافش دیگر نمی تواند به درستی نور ورودی اجسام نزدیک را بر روی شبکیه (لایه ای از چشم که از بافت حساس به نور ساخته شده است) متمرکز کند.

توجه داشته باشید که پیرچشمی قسمتی طبیعی از پیری هر انسان است و موضوعی کاملا طبیعی و نرمال تلقی می شود.

 

جدیدترین روش های درمان پیرچشمی

 

  1. لیزیک مونوویژن (Monovision LASIK)

اگرچه که خود عمل جراحی لیزیک نمی تواند علت اصلی مشکل پیرچشمی را درمان کند، اما نوعی از عمل لیزیک به نام لیزیک مونوویژن وجود دارد که می تواند به درمان پیرچشمی بپردازد.

لیزیک مونوویژن روشی درمانی است که به وسیله‌ی آن چشم غالب برای دید اجسام دور تصحیح می شود در حالی که چشم دیگر (کمتر غالب) نزدیک بین می شود. این کار به این دلیل است که انسان می تواند به وسیله‌ی فقط یک چشم نزدیک بین خفیف، بدون نیاز به عینک، به خواندن، نوشتن و... بپردازد. تنها مشکل این روش درمانی این است که دید دور با انجام عمل اغلب به وضوح دید چشم نزدیک بین نمی شود؛ ولی بسیاری از مردم آن را یک معاوضه‌ی قابل قبول برای بهبود دید نزدیک شان می دانند.

 

  1. لیزیک مولتی فوکال یا چند کانونی (Multifocal LASIK)

در حالی که روش درمانی لیزیک مونوویژن دید راه دور را در چشم غالب و دید نزدیک را در چشم دیگر بهبود می بخشد، لیزیک مولتی فوکال یا چند کانونی که همچنین PresbyLASIK نیز نامیده می شود، با ایجاد کردن چندین "منطقه‌ی قدرت" در سطح قرنیه، عمق تمرکزی دید واضح را برای دیدن در هر فاصله ای بهبود می بخشد.

  • توجه داشته باشید که عمل لیزیک چند کانونی هنوز توسط سازمان FDA تایید نشده است (اگرچه که پیشرفت زیادی در مراحل کارآزمایی بالینی خود داشته و در چندین کشور نیز تایید شده است).
  1. لنزهای داخل چشمی یا Intraocular Lenses

لنزهای داخل چشمی یا Intraocular Lenses، لنزهای کاشتنی کوچکی هستند که با انجام عمل جراحی مخصوصی در قرنیه‌ی چشم قرار می‌گیرند تا که بینایی تحت تأثیر مشکلات پیرچشمی را بهبود بخشند. در حال حاضر دو نوع لنز داخل چشمی مورد تایید سازمان FDA وجود دارد که هر کدام به روشی کمی متفاوت تر از دیگری عمل می کنند.

 

  1. کراتوپلاستی رسانا (Conductive Keratoplasty)

کراتوپلاستی رسانا (Conductive Keratoplasty) که همچنین NearVision CK نیز نامیده می شود، شامل استفاده از یک کاوشگر دستی (handheld probe) است که می تواند امواج رادیویی را به نقاط هدف موجود بر روی قرنیه بفرستد تا که شکل آن را تنظیم کند. این روش درمان پیرچشمی اغلب فقط بر روی یکی از چشم ها انجام می شود و به نوعی به آن اصلاح تک دیدی گفته می شود.

  • روش کراتوپلاستی رسانا علاوه بر استفاده به عنوان درمان مشکل پیرچشمی، به عنوان درمانی برای سایر انواع بیماری های دیگر چشمی از جمله قوز قرنیه و آستیگماتیسم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat