مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

درمان آب مروارید بدون جراحی - دکتر اسماعیلی

درمان آب مروارید بدون جراحی - دکتر اسماعیلی

بیماری آب مروارید بر اثر عوامل متعددی به وجود می آید. بعضی از این عوامل قابل کنترل و بعضی دیگر غیر قابل کنترل هستند. در صورت ابتلا به این بیماری باید در اسرع وقت درمان آب مروارید را شروع کرد زیرا این بیماری بسیار خطرناک است. اگر در درمان آن سهل انگاری شود به قیمت از دست رفتن بینایی تمام می شود. در ادامه به بررسی این مباحث می پردازیم.

شایع ترین عوامل ابتلا به آب مروارید

 آب مروارید بیماری است که در هر سن و سالی به وجود می آید. عوامل زیادی در تحریک و به وجود آمدن این عارضه چشمی موثر هستند که هر کدام از آنها می توانند در ایجاد این بیماری درصدی سهیم باشند. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید عدسی چشم انسان از پروتئین و آب تشکیل شده است. عدسی چشم شفاف است و کدر شدن آن را که مانع عبور نور به داخل چشم می شود را آب مروارید می نامند. برای درمان آب مروارید از عمل جراحی و از روش های غیر جراحی نیز استفاده می کنند اما سوال اصلی اینجاست که چه عواملی باعث ابتلا به آب مروارید می شوند؟ در جواب به این سوال باید گفت اولین و شایع ترین علت ابتلا به این بیماری افزایش سن است.

اما عوامل دیگری نیز هستند که باعث ابتلا به این بیماری می شوند. داشتن بیماری هایی نظیر دیابت به دلیل پایین و بالا رفتن مکرر فشار خون در ابتلا به آب مروارید نقش مهمی دارد. همچنین عوارض بعضی داروها مانند کورتیکواستروئیدها ابتلا به آب مروارید است. کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی به طور مکرر به بدن شما آسیب های زیادی وارد می کند و همچنین زمینه های ابتلا به آب مروارید را در بدن شما فراهم می کند. از سایر عوامل به وجود آمدن آب مروارید می توان به کمبود ویتامین، تروما، مادرزادی و... نیز اشاره کرد. در هر صورت شما باید برای درمان آب مروارید فورا اقدام کنید چرا که این بیماری بسیار خطرناک است.

انواع آب مروارید

به طور کلی سه نوع آب مروارید وجود دارد که هر سه به نوبه ی خود خطرناک هستند و در صورت ابتلا باید سریعا نسبت به درمان آب مروارید اقدام کنید. آب مروارید هسته ای، آب مروارید کورتیکال و آب مروارید زیر کپسولی از انواع این بیماری هستند. شایع ترین نوع ابتلا به این بیماری، آب مروارید هسته ای است. در این نوع آب مروارید، مرکز و هسته عدسی چشم تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرد و غالبا در افرادی که سن بالایی دارند به وجود می آید. آب مروارید کورتیکال در اطراف هسته عدسی ظاهر می شود و به مرور زمان پیشرفت می کند. همچنین نوع سوم آن یعنی آب مروارید زیر کپسولی در قسمت پشت عدسی تاثیر می گذارد. این نوع آب مروارید بیشتر افراد دیابتی را درگیر می کند. همچنین لازم به ذکر است تا به این نکته اشاره کنیم نوع سوم آب مروارید سرعت پیشرفت بیشتری به نسبت انواع دیگر دارد. پس از ابتلا به هر نوع از این بیماری باید درمان آب مروارید را جدی بگیرید و هر چه سریع تر درمان را شروع کنید.

آیا عمل جراحی تنها راه درمان آب مروارید است؟

آب مروارید، درمان طبی ندارد و درمان آن جراحی است و با برخی اقدامات می توان سرعت پیشرفت آن را کندتر کرد. کنترل دیابتت و فشا خون و ترک سیگار و الکل و عدم مصرف داروهای کورتونی و استاتین ها و استفاده از عینک فتابی و رژیم های غذایی و روش هایی برای کندترکردن پیشرفت آب مروارید می باشند. درمان آب مروارید باید تحت نظر پزشک متخصص شروع شود. عمل جراحی اگر به موقع انجام شود نتیجه مثبتی از آن حاصل می شود و بیمار درمان می شود. اما اگر چشم دچار آب سیاه شود این بیماری به خطرناک ترین حالت خود می رسد و ممکن است جراحی نیز چندان موفق واقع نشود؛ بنابراین بعد از تشخیص این بیماری در اسرع وقت درمان آب مروارید را شروع کنید.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat