مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

راه‌های جلوگیری از خشکی چشم بعد از عمل جراحی

راه‌های جلوگیری از خشکی چشم بعد از عمل جراحی

تقریبا هر ساله در سراسر جهان حدود 700000 عمل جراحی بینایی انجام می شود. اگر که شما جزوی 95 درصد مردمی هستید که پس از انجام عمل های جراحی بینایی دچار خشکی چشم می شوید، در این مقاله راهکار هایی وجود دارد که می توانید با بهره بردن از آن ها از خشکی چشم بعد از انجام عمل جراحی بینایی جلوگیری کنید. با ما همراه باشید.

شما مسلماً پس از انجام شدن عمل جراحی بینایی بر روی چشمانتان، انتظار دارید که از بینایی تجدید و درمان شده‌ی خود لذت ببرید. اما متاسفانه، این امکان وجود دارد که چند عارضه‌ی جانبی کوتاه مدت را نیز تجربه کنید. یکی از این عارضه های جانبی ناخواسته و کوتاه مدت‌، خشکی چشم بعد از انجام عمل جراحی بینایی چشم است که ما در این مقاله قصد داریم به بررسی روش های جلوگیری از آن بپردازیم.

همچنین به این موضوع نیز توجه کنید که اگر احساس می کنید بعد از انجام عمل جراحی بینایی چشمان تان خشک می شود، تنها نیستید. در واقع می توان گفت 95 درصد بیمارانی که از مشکلات بینایی رنج می برند، پس از انجام دادن عمل های جراحی بینایی دچار خشکی چشم می شوند، و این یک عارضه‌ی کاملا طبیعی است.

 

در چه صورتی امکان دارد که فردی عارضه‌ی خشکی چشم بعد از انجام عمل جراحی بینایی تجربه کند؟

به طور کلی می توان گفت که هیچ راهی برای پیش بینی اینکه آیا بعد از انجام عمل جراحی بینایی چشم، دچار خشکی چشم خواهید شد یا نه، وجود ندارد. ولی با این حال، شانس ابتلا به این عارضه در شما افزایش می یابد اگر که:

  • قبل از انجام عمل نیز، خشکی چشم داشته باشید.
  • جنس مونث باشید.
  • از لنز استفاده می کنید.
  • دیابت داشته باشید.
  • نزدیک بین باشید.
  • آسیایی تبار باشید.

 

در واقع می توان گفت 95 درصد بیمارانی که از مشکلات بینایی رنج می برند، پس از انجام دادن عمل های جراحی بینایی دچار خشکی چشم می شوند

 

چرا چشم پس از عمل جراحی بینایی خشک می شود؟

محققان دقیقاً نتوانسته اند بفهمند که چرا پس از انجام عمل های جراحی بینایی، امکان دارد که چشم دچار خشکی شود. با این حال، در این ارتباط چندین نظریه وجود دارد. اولین نظریه این است که، عمل های جراحی بینایی باعث آسیب به عصب قرنیه‌ی چشم می شوند، به این صورت که در طول عمل جراحی، جراح قصد دارد شکل قرنیه‌ی شما را تغییر دهد و این کار زمانی اتفاق می افتد که مقداری از بافت زیر قرنیه برداشته شود. در طول این فرآیند، برخی از اعصاب قرنیه باید توسط جراح قطع شوند. با این وجود که این قطع شدن اعصاب روی بینایی شما تاثیر نمی گذارد، ولی می تواند بر غدد اشکی چشم تاثیر گذار باشد. در نتیجه‌ی این اتفاق شما خشکی چشم بعد از انجام عمل جراحی بینایی را تجربه می کنید. همچنین علاوه بر این نظریه، نظریه دیگری وجود دارد که اظهار دارد، التهاب بعد از انجام عمل جراحی می تواند باعث خشکی چشم شود.

 

روش‌های جلوگیری از خشکی چشم بعد از انجام عمل های جراحی بینایی

  1. استفاده از قطره‌های چشمی مخصوص خشکی چشم

یکی از رایج ترین راه حل های جلوگیری از خشکی چشم پس از عمل های جراحی بینایی، تهیه‌ی قطره‌های چشمی مخصوص خشکی چشم از داروخانه است.

 

استفاده از قطره های چشمی، یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از خشکی چشم بعد از انجام عمل جراحی بینایی

 

  1. استفاده از قطره‌ی چشمی دارویی

اگر که علائم خشکی چشم شما پس از انجام عمل جراحی برای مدت زیادی باقی بماند، ممکن است به چیزی قوی تر و تخصصی تر از محصولات داروخانه‌ای نیاز داشته باشید. در این ارتباط چشم پزشک شما می تواند برای خشکی چشمان تان یک قطره‌ی چشمی دارویی تجویز کند.

 

  1. استفاده از لنزهای تماسی اسکلرال

آیا بعد از انجام عمل های جراحی بینایی دچار سوزش چشم و خشکی می شوید؟ لنزهای تماسی اسکلرال می توانند تسکین مورد نیاز را برای شما فراهم کنند.

 

  1. آب زیاد مصرف کنید

پس از انجام عمل جراحی لیزیک حتما سعی کنید که آب زیادی بنوشید. هیدراته نگه داشتن بدن و بافت های چشم، از خشک شدن چشم ها تا حد زیادی جلوگیری می کند. همچنین به این نکته نیز توجه کنید که سعی داشته باشید علاوه بر نوشیدن آب فراوان از یکی از نکات جلوگیری از خشکی چشم بالا نیز استفاده کنید.

 

  1. رژیم غذایی خود را تغییر دهید

ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی شما می تواند در ارتباط با جلوگیری از خشکی چشمتان کمک کننده باشد. سعی کنید از اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری استفاده کنید و برای دریافت این ماده اگر طرفدار استفاده از غذاهای دریایی نیستید، می‌توانید به جای آن از مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ استفاده کنید.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat