مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

علت بالا رفتن ناگهانی نمره چشم چیست؟

علت بالا رفتن ناگهانی نمره چشم چیست؟

به وجود آمدن تغییرات ناگهانی در بینایی و یا بالا رفتن ناگهانی نمره چشم برای هر فردی می تواند موضوعی بسیار نگران کننده باشد. ولی آیا این تغییرات موضوع قابل اهمیتی هستند و یا اتفاقاتی موقتی و زودگذرند؟ در ادامه با ما باشید تا بیشتر راجع به این تغییرات ناگهانی در بینایی صحبت کنیم.

علت بالا رفتن ناگهانی نمره چشم چیست؟

با افزایش سن قدرت بینایی ما نیز دستخوش تغییر می شود و این امری طبیعی است که ما تغییراتی تدریجی را، در قدرت بینایی خود تجربه کنیم. اما اگر این تغییرات ناگهانی باشند و باعث بالا رفتن ناگهانی نمره چشم ما شوند چطور؟ این بالا رفتن ناگهانی نمره بینایی چشم ممکن است چه معنا و دلایلی داشته باشد؟ و چگونه ما باید از جدیت موضوع خبردار شویم؟

 در ادامه به بررسی این موضوعات می پردازیم.

 علل بالا رفتن ناگهانی نمره چشم

  • استفاده از رایانه و دیگر وسایل الکترونیکی دارای صفحات نمایش پر نور

بسیاری از عواملی که در محیط اطراف شما قرار دارند می توانند باعث بالا رفتن ناگهانی نمره چشم شما شوند. یکی از اصلی ترین علل این موضوع می تواند استفاده از رایانه باشد. با توجه به تحقیقات انجمن بینایی سنجی آمریکا یا AOA، شما می توانید با گذراندن زمان زیادی با رایانه و یا دیگر دستگاه های دیجیتالی دچار سندرم بینایی رایانه ای و یا خستگی چشم دیجیتالی شوید. هرچه شما بیشتر از وسایل و ابزار های الکترونیکی استفاده کنید مشکلات بینایی بیشتری به سراغ شما می آید که علائم و نشانه های اولیه آن ها عدم وجود اشک کافی در چشم، تار شدن دید و یا به وجود امدن خستگی در چشم است.

در حالی که ممکن است شما در اثر استفاده طولانی مدت از صفحات نمایش رایانه ها و یا دیگر وسایل الکترونیکی، بالا رفتن ناگهانی نمره چشم را تجربه کنید، علائم این مشکل اغلب پس از کمی استراحت دادن به چشم ها کاهش می یابد. ولی توجه کنید که اگر آنها از بین نرفتند، حتماً به سراغ یک چشم پزشک بروید تا متوجه شوید که آیا دچار عیوب انکساری چشم (مانند آستیگماتیسم ، دوربینی یا نزدیک بینی) شده اید یا نه.

  • تمرکز طولانی مدت چشم ها روی انجام یک کار

یکی دیگر از علل تاری دید و بالا رفتن ناگهانی نمره چشم می تواند تمرکز کردن چشم شما برای انجام کاری برای یک مدت طولانی باشد. اگر شما پس از انجام کار تصمیم گرفتید که با اتومبیل خود رانندگی کنید شاید متوجه شوید که تابلو های موجود در اطراف جاده مبهم و تار به نظر می رسند، ممکن است ابتدا فکر کنید که شما دچار نزدیک بینی شده اید؛ ولی در واقع این تاری دید در اجسام دور دست به دلیل این است که شما بیش از حد به دید نزدیک خود فشار آورده اید و مانع از سازگاری چشم با سایر میدان های دید در دوردست شده اید.

چه زمانی باید نگران تغییرات ناگهانی بینایی و بالا رفتن نمره چشم باشید؟

در حالی که محیط شما و یا کارهایی که انجام می دهید می توانند باعث به وجود آمدن تغییرات موقتی و بالا رفتن ناگهانی شماره چشم شما شوند و این تغییرات به همان سرعت که به وجود آمده اند می توانند از بین بروند، مواقعی نیز وجود دارد که بهتر است به یک چشم پزشک مراجعه کنید. شما باید در صورت مشاهده کردن هرگونه لکه کدر و درد در چشم فوراً به یک متخصص بینایی سنجی مراجعه کنید، زیرا این علائم می تواند نشان دهنده وجود بیماری های چشمی جدی ای در شما باشد.

به علاوه، اگر بینایی و دید شما اغلب بدون هیچ دلیل خاصی تغییر می کند، سازمان AOA توصیه می کند که در اولین فرصت با چشم پزشک خود ارتباط بگیرید. این موضوع ممکن است نشان دهنده ی وجود بیماری دیابت و یا فشار خون بالا باشد، که در صورت عدم درمان آن در دراز مدت می تواند بر رگ های خونی قسمت شبکیه چشم و بینایی شما تاثیرات مخربی بگذارد.

همچنین، سعی کنید به هر گونه مشکل در بینایی محیطی (یا دید جانبی) خود توجه کنید. مشکل در دید جانبی فرد می تواند نشان دهنده بیماری گلوکوم باشد، و اگر قبلاً هم این علائم را تجربه کرده اید، به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا هستید، زیرا این مشکل ممکن است قبل از آشکار شدن علائمش در چشم پیشرفت کند.

همچنین شما باید وجود خطوط  کج را در زاویه دید خود به یک چشم پزشک گزارش دهید. این تغییر ناگهانی بینایی ممکن است نشانه ای از وجود بیماری دژنراسیون ماکولا (AMD) باشد که می تواند باعث به وجود آمدن کوری در فرد شود.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat