مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

عمل فمتولیزیک برای چه کسانی مناسب است؟

عمل فمتولیزیک برای چه کسانی مناسب است؟

عمل فمتولیزیک یکی از جدیدترین فناوری های درمان مشکلات بینایی به وسیله‌ی لیزر است که برای افرادی که بدون عینک و یا لنز های تماسی نمی توانند به خوبی ببینند در نظر گرفته می شود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این عمل، عوارض مربوط به آن و افرادی که مناسب انجام آن هستند بپردازیم. با ما باشید.

عمل های جراحی لیزری چشم به دلیل کارایی بالا، مدت زمان بهبودی کم و عوارض جانبی پس از عمل ناچیز، محبوبیت زیادی در بین افرادی که قصد دارند مشکلات بینایی خود را به وسیله‌ی لیزر درمانی بهبود بخشند، پیدا کرده اند. در سال های اخیر، فناوری های به کار رفته در این نوع عمل ها، پیشرفت های زیادی کرده اند به صورتی که عمل فمتولیزیک (FemtoLASIK)، که یکی از نوین ترین روش های درمانی مشکلات بینایی محسوب می شود، با بهره بردن از دقت بسیار بالای لیزر های فمتوثانیه در ایجاد برش های مورد نیاز در قرنیه‌ی چشم، به استراتژی بسیار کارآمدی در درمان مشکلات انکساری بینایی تبدیل شده است.

همانطور که از عنوان نیز مشخص است ما قصد داریم در این مقاله به بررسی این سوال بپردازیم که عمل فمتولیزیک برای چه کسانی مناسب است؟ اما اجازه دهید که قبل از پرداختن به این مسئله، ببینیم که این عمل لیزری و عوارض مربوط به آن چیست.

 

عمل فمتولیزیک چیست؟

همانطور که در مقدمه نیز عنوان شد، فمتولیزیک نوعی روش درمانی لیزری است که از آن برای تغییر شکل قرنیه‌ی چشم فرد بیمار در تلاش برای رفع مشکلات بینایی او (مثل نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و...) استفاده می شود.

کلمه‌ی Keratomileusis به کار رفته در عبارت LASIK که به معنای مجسمه سازی (تغییر شکل) قرنیه به عنوان راهی برای اصلاح عیوب انکساری چشم است، اولین بار در سال 1948 میلادی هنگام استفاده از یک ابزار جراحی کوچک به همراه یک تیغه‌ی نوسانی به نام میکروکراتوم برای برداشت فلپی (لایه ای نازک که برای دسترسی به لایه های زیرین قرنیه از روی چشم برداشته می شود) از روی چشم، مورد استفاده قرار گرفت.

لیزر فمتوثانیه که در اوایل دهه‌ی 1990 میلادی ساخته شد، به جراحان چشم اجازه داد تا که فلپ قرنیه‌ی مورد استفاده در عمل لیزیک را با استفاده از لیزر فمتو، به جای ابزار برش مکانیکی میکروکراتوم، ایجاد کنند. استفاده از لیزر فمتوثانیه این اجازه را می دهد که پس از انجام شدن عمل جراحی لیزیک، فلپ را بدون بخیه زدن جایگذاری کرد و همچنین امکان بهبود سریعتر را نیز فراهم می کند.

 

عوارض و خطرات پس از عمل مربوط به انجام روش درمانی FemtoLASIK

عوارض جانبی پس از عمل در این نوع جراحی لیزری چشم به ندرت اتفاق می افتد. اما در اینجا ما به مواردی که امکان رخ دادن آن ها وجود دارد اشاره می کنیم:

  • برش فلپ ممکن است که کامل نباشد
  • جابجا شدن فلپ
  • ممکن است که چندین چروک بر روی لایه‌ی بریده شده‌ی قرنیه وجود داشته باشد
  • عفونت کردن و التهاب چشم

 

عمل فمتولیزیک برای چه کسانی مناسب است؟

در واقع می توان گفت که معمولاً افرادی که مشکلی در انجام عمل لیزیک برای درمان مشکلات بینایی شان ندارند، کاندیدای انجام این عمل جراحی نیز هستند. علاوه بر این، برخی از متخصصان ادعا می کنند که این عمل لیزیک بدون تیغه حتی می تواند خطرات و عوارض ناشی از ابزارهای برش قرنیه را نیز کاهش دهد.

اما به طور کلی یک سری معیارها و شرایط تخصصی تر برای بررسی این که، چه کسی مناسب انجام این عمل است، وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

 

  • معیارهای عمومی مورد نیاز برای انجام عمل فمتولیزیک

FemtoLASIK عملی است که برای افرادی که به شدت از مشکلات نزدیک بینی رنج می برند (بین منفی 1 دیوپتر تا منفی 15 دیوپتر) و کسانی که بیماری آستیگماتیسم دارند، (تا سطح منفی 5 دیوپتر) مناسب است.

 

  • کاندیدا های مناسب انجام عمل فمتولیزیک
  • داشتن حداقل سن 18 سال به بالا
  • باردار و یا شیرده نبودن
  • عدم وجود سابقه‌ی دیگر بیماری های چشمی
  • بهره بردن از شرایط چشمی مورد نیاز برای انجام عمل

 

در ارتباط با شرایط چشمی مورد نیاز برای انجام عمل FemtoLASIK می توان گفت که شما نباید نسخه‌ی عینک خود را در مدت 12 ماه گذشته تغییر داده باشید و همچنین نباید از بیماری های مربوط به قرنیه، انحطاط چشمگیر شبکیه، خشکی شدید چشم ها و یا سایر بیماری های همراه با درد چشم، رنج ببرید.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat