مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

لیزر چشم نوزادان نارس

لیزر چشم نوزادان نارس

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه ی مراقبت از نوزادان، درصد زیادی از نوزادان نارس، از خطرات تهدید کننده سلامتی شان، جان سالم به در می برند. یکی از انواع این خطرات، بیماری رتینوپاتی، به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات مربوط به چشم نوزادان نارس است که استفاده ی پزشکان از جراحی لیزر برای درمان آن موضوع اصلی بحث این مقاله است.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه ی مراقبت از نوزادان، درصد زیادی از نوزادان نارس، از خطرات تهدید کننده سلامتی شان، جان سالم به در می برند. یکی از انواع این خطرات، بیماری رتینوپاتی، به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات مربوط به چشم نوزادان نارس است که استفاده ی پزشکان از جراحی لیزر برای درمان آن موضوع اصلی بحث این مقاله است.

بیماری رتینوپاتی، به عنوان یکی از مشکلات بینایی شایع در نوزادان نارس، چیست؟

رتینوپاتی، یک بیماری مربوط به چشم انسان است که در اکثر مواقع، در نوزادانی که به صورت نارس به دنیا می آیند، رخ می دهد. رتینوپاتی به طور کلی به معنای بیماری شبکیه است (شبکیه یکی از لایه های چشم است که تقریبا دو سوم قسمت پشت چشم را می پوشاند و مسئولیت دریافت تصاویر بصری را برعهده دارد). بیماری رتینوپاتی انواع مختلفی دارد، اما در همه ی آنها مشکل به وجود آمدن برای عروق خونی کوچک شبکیه، اتفاقی مشترک است. وجود این بیماری را نیز می توان با مشاهده ی شبکیه از طریق مردمک، با استفاده از وسیله ای مخصوص، مشخص کرد.

در بیماری رتینوپاتی، چه اتفاقی می افتد؟

بیماری رتینوپاتی باعث می شود که رگ های خونی داخل چشم (موجود در شبکیه) به طور تصادفی و غیر طبیعی رشد کنند و بزرگ شوند. بزرگ شدن اندازه ی این عروق باعث نشت و خونریزی آن ها می شود که این اتفاق منجر به وجود آمدن زخم در شبکیه می شود.

انجام عمل جراحی لیزر بر روی چشم نوزادان نارس برای درمان مشکلات بینایی

در برخی از موارد، مشکلات بینایی چشم نوزادان نارس مثل انواع بیماری های رتینوپاتی، به صورت خفیف اتفاق می افتند و بدن این توانایی را دارد که مشکل و بیماری را خودش اصلاح کند. اما در انواع شدید تر این بیماری ها، مشکلات به وجود آمده، باعث به وجود آمدن زخم می شود که این زخم و پیشرفت بیماری باعث دور شدن شبکیه از بقیه ی لایه های چشم می شود که این اتفاقی خطرناک است. هنگام بروز همچنین اتفاقاتی، برای جلوگیری کردن از نابینایی، فرد نیاز به انجام عمل جراحی دارد.

جراحی لیزر، به عنوان یکی از روش های جراحی برای درمان و بهبود مشکل چشم نوزادان نارس، رشد و بزرگ تر شدن غیرطبیعی بیشتر عروق خونی را متوقف می کند. این روش درمانی، تمرکزش بر روی شبکیه ی محیطی (طرفین شبکیه چشم) برای حفظ کردن بافت شبکیه مرکزی (مهمترین بخش شبکیه) است.

از آنجایی که جراحی بر روی شبکیه ی محیطی متمرکز است، ممکن است قسمتی از دید محیطی فرد نیز از بین برود؛ ولی با این حال، با حفظ بافت شبکیه ی مرکزی، چشم همچنان می تواند عملکردهای حیاتی خود مانند دیدن مسیری مستقیم، تشخیص رنگ ها، خواندن و غیره را انجام دهد.

انواع جراحی های مربوط برای درمان مشکلات بینایی نوزادان نارس

 

رایج ترین استراتژی های جراحی برای درمان مشکلات بینایی نوزادان نارس عبارتند از:

برای درمان مشکلات بینایی نوزادان نارس، مثل بیماری رتینوپاتی، از پرتوهای لیزر برای بستن و یا از بین بردن رگ های بزرگ و ملتهب شده ی شبکیه محیطی، که باعث به وجود آمدن زخم می شوند، استفاده می شود. این روش درمانی تقریبا حدود 30 تا 45 دقیقه برای هر چشم طول خواهد کشید.

  • تزریق (injection)

 در این روش، دارویی مخصوص به چشم تزریق می شود. این روش درمانی ممکن است به عنوان جایگزین و یا حتی همراه با جراحی لیزر انجام شود. همچنین دارو های مورد استفاده در این روش ممکن است دارای عوارض جانبی ای باشند که این موضوع استفاده از این استراتژی را کمی خطرناک می کند ولی با این حال تحقیقات برای تعیین دقیق عوارض جانبی طولانی مدت این دارو ها بر روی نوزادان نارس ادامه دارد.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat