مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

لیزیک در بیماران دیابتی - دکتر اسماعیلی

لیزیک در بیماران دیابتی - دکتر اسماعیلی

دیابت یک از بیماری های متابولیکی شایعی است که با افزایش میزان چاقی جهانی، مقدار آن در افراد نیز در حال افزایش یافتن است. به همین دلیل، تعداد بیماران دیابتی ای که نیاز به اصلاح بینایی به وسیله عمل های لیزری دارند نیز در حال بالا رفتن است. در این مقاله ما به بررسی عمل لیزیک در بیماران دیابتی می پردازیم. با ما همراه باشید.

عمل لیزیک در بیماران دیابتی

دیابت یکی از بیماری های نسبتاً شایعی است که بیش از 8 درصد از جمعیت بالای 20 سال جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. مانند بسیاری از افراد معمولی دیگری که دچار مشکلات بینایی و چشم می شوند امکان درگیر شدن افراد مبتلا به بیماری های دیابتی نیز به این نوع بیماری ها وجود دارد. همانطور که برای درمان برخی از این انواع بیماری های مرتبط با چشم، عمل های جراحی لیزری (مثل لیزیک) تجویز می شود، موضوع قابل بحثی که در این جا وجود دارد این است که آیا عمل لیزیک در بیماران دیابتی نیز قابل انجام است یا خیر؟

سازمان غذا و دارو (FDA)، انجام عمل لیزیک در بیماران دیابتی را از جهاتی منع می کند. اما با این حال به این موضوع نیز باید توجه شود که هنگامی که این توصیه صادر شد، اطلاعات کمتر و محدود تری نیز در مورد ایمنی و کارایی عمل لیزیک در این بیماران وجود داشت، و در عصر حاضر با پیشرفت علم، ایمنی درمان های مربوط به بینایی و چشم، مخصوصا عمل های جراحی لیزری نیز به طور چشمگیری بهبود یافته اند.

نگرانی های موجود برای انجام عمل لیزیک در بیماران دیابتی به چه صورت است؟

امروزه ارتباط بین دیابت و عوارضی که برای چشم بیماران مبتلا به این بیماری به وجود می آید کاملاً ثابت شده است و نگرانی موجود برای انجام درمان های مختلف بر روی ناهنجاری های قرنیه این افراد شامل عوارض خود عمل و یا عوارض بعد از عمل است، که ممکن است بتواند نتایج موفقیت آمیز این درمان ها را محدود کند. همچنین از دیگر نگرانی های موجود می توان به در معرض خطر عفونت بیشتر قرار داشتن بیماران دیابتی پس از انجام عمل اشاره کرد.

 

آیا افراد دیابتی می توانند عمل لیزیک را بر روی چشمانشان انجام دهند؟

بر اساس مقاله ای که در سال 2020 در نشریه EyeWorld منتشر شد، عمل لیزیک در بیماران دیابتی بی خطر اعلام شد، اما تنها در صورتی که سطح قند خون فرد بیمار تحت کنترل باشد و همچنین این بیماری هنوز بر چشمان بیمار تاثیری نگذاشته باشد.

یونا راپوپورت، چشم پزشک اهل منهتن نیویورک، در این باره می گوید: "اگر بیماری دیابت فرد بیمار تحت کنترل باشد، انجام عمل لیزیک ایمن است." راپوپورت در ادامه توضیح می دهد: "کنترل کردن با دقت قند خون فرد بیمار کلیدی برای کاهش خطر عفونت ها و سایر عوارضی است که ممکن است بعد از انجام عمل لیزیک برای بیمار ایجاد شود.

اگر سطح قند خون شما بالا باشد، ممکن است پزشک به دو دلیل از شما بخواهد که آن را قبل از انجام عمل لیزیک، تحت کنترل قرار دهید.

  1. بینایی شما حالت ثابتی ندارد:

 طبق گفته های کلینیک مایو، وقتی که بر اثر بیماری دیابت سطح قند خون شما در حال نوسان است، قدرت و بینایی چشمان شما نیز حالت ثابتی ندارد و در حال نوسان است. هنگامی که این اتفاق برای شما بیفتد، ممکن است جراح نیز از انجام عمل لیزیک خودداری کند و از شما بخواهد که ابتدا صبر کنید تا قند خون شما کنترل شود ( که در نتیجه آن بینایی چشمان شما نیز ثابت شود). این موضوع به این دلیل است که بینایی چشم پایدار و ثابت برای تعیین کردن بهترین شکل مورد نیاز قرنیه در طول عمل لیزیک مورد نیاز است.

 

  1. در بیماری دیابت سرعت بهبود زخم ها کاهش پیدا می کند:

 یکی از دلایلی که پزشکان در صورت وجود قند خون بالا عمل لیزیک در بیماران دیابتی را توصیه نمی کنند، این است که امکان دارد قرنیه شما پس از انجام عمل به سرعت و اندازه ی کافی خوب نشود. دکتر راپوپورت در این باره نیز می گوید: "بهبود کند قرنیه پس از عمل، می تواند منجر به ناراحتی های مختلف، عفونت و یا آسیب و نازک شدن قرنیه شود."

 

آیا عمل لیزیک به رتینوپاتی دیابتی کمک می کند؟

بر اساس گفته های آکادمی چشم پزشکی آمریکا، رتینوپاتی دیابتی، به وضعیتی گفته می شود که به دلیل سطح بالای قند خون، رگ های خونی ظریف چشم آسیب ببیند. که این موضوع تاثیر زیادی بر بینایی فرد می گذارد.

راپوپورت می گوید: "متاسفانه عمل لیزیک نمی تواند از دست رفتن بینایی به دلیل رتینوپاتی دیابتی را اصلاح کند." رتینوپاتی دیابتی ناشی از آسیب رگ های خونی در شبکیه (لایه پشتی چشم) است، در حالی که لیزیک فقط می تواند قسمت های جلویی قرنیه را تحت تاثیر قرار دهد.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat