مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

چقدر راجع به لیزیک مولتی فوکال (لیزیک presby) یا لیزیک چند کانونی میدانید؟

چقدر راجع به لیزیک مولتی فوکال (لیزیک presby) یا لیزیک چند کانونی میدانید؟

لیزیک مولتی فوکال (لیزیک presby) یک شکل پیشرفته از جراحی لیزیک است، در این جراحی لیزر ماوراء بنفش قرنیه را تغییر شکل می دهد تا "مناطق" بینایی منحصر به فردی ایجاد کند. از این مناطق ، مغز می تواند اطلاعات بصری را که از نزدیک ، فاصله متوسط ​​و فاصله زیاد است ، بهتر پردازش کند. در ادامه با ما باشید تا راجع به این جراحی بیشتر صحبت کنیم.

لیزیک مولتی فوکال (لیزیک presby)

لیزیک مولتی فوکال (لیزیک presby)  یا جراحی لیزیک چند کانونی یک نوع پیشرفته از جراحی های تصحیح بینایی لیزری است که با تغییر شکل قرنیه چشم، توانایی دیدن در فواصل مختلف را برای چشم ایجاد می کند.

 مانند لنزهای progressive و دیگر عینک های چند کانونی و لنزهای تماسی، لیزیک چند کانونی می تواند پیرچشمی را اصلاح کند، که این پیرچشمی می تواند باعث تاری دید و ناواضح شدن اجسام در نزدیکی چشم می شود زیرا لنز طبیعی چشم به مرور زمان انعطاف پذیری و تمرکز خود را از دست می دهد (به طور کلی ، بلافاصله پس از 40 سالگی).

با لیزیک مولتی فوکال (لیزیک presby) چگونه می توان دید بیماران را تصحیح کرد؟

پیشرفت علم چشم پزشکی در حال توسعه درمان های چند کانونی قرنیه است تا افراد مبتلا به پیرچشمی بتوانند در همه فواصل بدون عینک مطالعه، دو کانونی یا سایر عینک های چند کانونی به وضوح تصاویر نزدیک را ببینند.

لیزیک مولتی فوکال (لیزیک presby) پیرچشمی را به این شکل تصحیح می کند:

لیزیک مولتی فوکال (لیزیک presby)  قرنیه شما را به مناطق مختلفی برای دید نزدیک، دور و متوسط ​​تغییر شکل می دهد. سپس مغز شما بسته به اینکه یک جسم در نزدیکی یا دور است، تصمیم می گیرد کدام منطقه را باید برای دیدن وضوح بیشتر انتخاب کند.

در هر منطقه، نور به صورت متفاوتی خم یا منکسر می شود و به افراد مبتلا به پیرچشمی این امکان را می دهد تا دید خوبی را در تمام فواصل بدست آورند. مشابه نحوه اصلاح لنزهای تماسی چند کانونی پیرچشمی.

لیزیک مولتی فوکال (لیزیک presby) در مقایسه با لنز های تماسی چند کانونی و عینک های progressive

لنزهای تماسی چند کانونی که روی سطح هر چشم قرار می گیرند می توانند به حرکت در آیند و باعث ایجاد اختلال در بینایی شوند. ولی از طرف دیگر، لیزیک مولتی فوکال (لیزیک presby) ، مناطق ثابت و مستقیمی را مستقیماً در سطح چشم فراهم می کند.

همانطور که لنزهای تماسی چند کانونی و لنزهای عینک های progressive طرح های متفاوتی دارند، روش های مختلفی در لیزیک چند کانونی برای تعیین دقیق شکل قرنیه برای دستیابی به بهترین اصلاح برای پیرچشمی استفاده می شود.

چقدر لیزیک مولتی فوکال (لیزیک presby) می تواند اثربخش باشد؟

مطالعات بر روی نتایج لیزیک مولتی فوکال (لیزیک presby) نتایج خوبی را از خود نشان داده است، اکثر بیماران می توانند دور را با نمره بینایی 20/20 یا 20/25 ببینند و همچنین می توانند رانندگی بدون عینک را تجربه کنند و از نزدیک روزنامه را بخوانند.

اگر بینایی شما بجز پیرچشمی ای که دارید قبل از انجام  لیزیک مولتی فوکال (لیزیک presby) طبیعی بوده، ممکن است دید از راه دور شما بلافاصله بعد از عمل تار شود. این مشکل ممکن است لزوماً برطرف نشود.

 همچنین ممکن است با کاهش حساسیت کنتراست چشم و یا تمایل به دیدن هاله ها در اطراف چراغ ها در شب مواجه شوید. کاهش حساسیت کنتراست به معنای مشکل در دیدن اشیا در زمینه های رنگهای مشابه است. اما برخی تحقیقات نشان می دهد که کاهش حساسیت کنتراست مرتبط با لیزیک چند کانونی ممکن است موقتی باشد و در عرض سه تا شش ماه ناپدید می شود.

این احتمال وجود دارد که بعد از جراحی لیزیک چند کانونی آب مروارید ایجاد شود، همچنان شما می توانید عمل جراحی آب مروارید را نیز انجام دهید.

ممکن است پس از جراحی آب مروارید از عینک استفاده کنید یا ممکن است به جراحی انکساری قرنیه احتیاج داشته باشید تا بینایی قابل قبولی را برای رانندگی و یا مطالعه بدون عینک به دست آورید.

در نهایت ، هیچ تضمینی وجود ندارد که نتایج لیزیک مولتی فوکال (لیزیک presby) شما دائمی باشد. این احتمال وجود دارد که با گذشت سالها بعد از عمل لیزیک چشم های شما تغییر کند، پس ممکن است به جراحی های دیگری نیاز پیدا شود.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat