مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

لیزیک چشم در دوران بارداری و شیردهی

لیزیک چشم در دوران بارداری و شیردهی

موارد زیادی وجود دارد که زنان باید در زمان بارداری و یا شیردهی از انجام آنها اجتناب کنند و یا آنها را محدود کنند؛ بنابراین ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا انجام عمل جراحی لیزیک چشم در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است یا خیر. ما در این مقاله به بررسی این سوال می پردازیم. با ما همراه باشید.

آیا انجام عمل لیزیک چشم در دوران بارداری و شیردهی توصیه می شود؟

زنانی که باردار هستند و یا بارداری را تجربه کرده اند، می دانند که در دوران بارداری و شیردهی، افزایش هورمون های استروژن و پروژسترونی که اتفاق می افتد، می تواند بر قسمت های مختلف بدن تاثیر گذار باشد. این تغییرات هورمونی می توانند بر روی چشم های فرد نیز تغییراتی ایجاد کنند؛ به صورتی که قدرت بینایی فرد در دوران بارداری متغیر است و مقدار ثابتی نیست. وقتی هم که بینایی ثابت نباشد، نمی توان بر روی چشمان بیمار هیچ گونه عمل جراحی لیزری ای را انجام داد. که در نتیجه، می توان گفت جراحی های لیزری چشم مانند جراحی لیزیک چشم در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

 

چه مقدار زمان پس از دوران بارداری و شیردهی می توان عمل لیزیک را بر روی چشم ها انجام داد؟

همانطور که در بالاتر نیز گفته شد، تغییرات موقتی ای که در دوران بارداری و شیردهی در چشم های افراد ایجاد می شود، می تواند نتایج جراحی لیزیک چشم در دوران بارداری و شیردهی را تحت تاثیر خود قرار دهد. برای مطمئن شدن از به دست آوردن دقیق ترین نتایج، عمل لیزیک بعد از گذشت حداقل 3 ماه از دوران شیردهی و بارداری توصیه می شود.

چه تغییراتی در دوران بارداری و شیردهی بر روی چشمان افراد اتفاق می افتد؟

 

  • تورم

بدن انسان ها تقریباً 50 درصد خون و مایعات بیشتری در دوران بارداری و شیردهی تولید می کند، این موضوع به این معنی است که تورم اعضای بدن تقریباً در همه زنان در این دوران بسیار رایج است. اکثر افراد تصور می کنند که فقط صورت، دست ها، پاها و مچ پا عضو هایی هستند که درگیر این تورم می شوند، اما چیزی که ما اغلب نمی دانیم این است که قرنیه ما (لایه شفاف ونازک جلوی چشم) نیز مستعد احتباس مایعات و تورم هستند که این اتفاق باعث ضخیم تر شدن قرنیه و احتمالاً دستخوش تغییر شدن انحنای آن می شود. همچنین افزایش فشار مایع و تورم در داخل چشم ها نیز می تواند باعث تاری دید شود.

 

  • خشک شدن چشم

بارداری همچنین توانایی این را دارد که فیزیولوژی فیلم اشک (tear film) را که یک لایه مایع بیرونی بسیار نازک بر روی سطح چشم ها است، تحت تاثیر قرار دهد. وظیفه این فیلم اشکی این است که چشم های ما را چرب نگه دارد و اصطکاک ناشی از حرکات پلک چشم را بر روی سطح قرنیه کاهش دهد. هنگامی که این فیلم اشک به دلایلی مانند تغییرات هورمونی دوران بارداری و شیردهی ناپایدار باشد و یا نتواند به طور موثر کار خود را انجام دهد، خشکی چشم اتفاق می افتد. خشکی چشم یکی دیگر از دلایلی است که عمل لیزیک چشم در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود، زیرا خود عمل جراحی لیزری باعث خشک شدن چشم ها می شود و نباید این خشکی تشدید شود.

  • تغییر نمره عینک

قبل از انجام عمل لیزیک، مهم است که نمره عینک فرد بیمار مقدار ثابتی باشد. تغییرات هورمونی ای که در دوران بارداری و شیردهی رخ می دهد و همانطور که گفته شد، باعث احتباس مایعات و تورم چشم می شود، می تواند نمره عینک را تغییر دهد که این تغییرات معمولا باعث می شوند نزدیک بینی فرد بیشتر شود.

 

  • اثرات نامعلوم قطره های مورد استفاده برای بهبود چشم پس از عمل لیزیک بر روی نوزاد

قطره ها و آرام بخش های تجویزی ای که معمولا قبل، حین و بعد از عمل لیزیک به فرد بیمار داده می شوند، در دوران بارداری از طریق بند ناف و در دوران شیردهی از طریق شیر مادر به جنین منتقل می شوند، که تا الان اثرات این دارو ها بر نوزاد مشخص نشده و این دلیلی است که پزشکان از انجام عمل لیزیک چشم در دوران بارداری و شیردهی خودداری می کنند.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat