مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

همه چیز راجع به لیزر یاگ و کاربرد های آن در چشم پزشکی

همه چیز راجع به لیزر یاگ و کاربرد های آن در چشم پزشکی

لیزر یاگ، لیزری است که از آن می توان برای درمان انواع مختلفی از مشکلات مربوط به بینایی استفاده کرد. به عنوان مثال، این لیزر می‌تواند به بستن رگ‌های خونی نشت‌کننده، کاهش فشار در چشم، جایگزین کردن قرنیه و همچنین برداشتن بخشی از عنبیه، کمک کند. ما در این مقاله به بررسی این لیزر و کاربرد آن در علم چشم پزشکی، خواهیم پرداخت؛ با ما تا انتها همراه باشید.

استفاده از فناوری های لیزر، توانسته است بسیاری از زمینه های مربوط به علم پزشکی را متحول کند. لیزر یاگ نیز یکی از این انواع فناوری های لیزری است که در چشم پزشکی از آن استفاده می شود. در علم چشم پزشکی، از لیزر ها برای انجام عمل فتوکواگولاسیون، برش، برداشت، کوچک کردن و کشیدن بافت های چشمی استفاده می شود. همچنین انواع جدیدی از لیزرها نیز با کاربردهای جدید در حال توسعه هستند که در آینده ای نزدیک به کمک علم چشم پزشکی خواهند آمد.

 لیزر چیست؟

اسم لیزر یا LASER، مخفف عبارت light amplification by stimulated emission of radiation (تقویت نور با انتشار تحریک شده ی تشعشع) است. لیزر این توانایی را دارد که فوتون آزاد کند، سپس در خود لیزر این فرایند آزاد شدن فوتون تقویت می شود تا فوتون های ساطع شده در یک فاز قرار بگیرند و یک نور تک رنگ قطبی شده ی منسجم شدت بالا، تولید شود. از این نور پر انرژی تولید شده در لیزر، می توان استفاده های زیادی در صنعت، علوم دندانپزشکی، جراحی های لیزری، پرینتر ها و خیلی از موارد دیگر از جمله علم چشم پزشکی که لیزر یاگ مورد استفاده در این علم، موضوع بحث ما در این مقاله است، داشت.

لیزر یاگ چیست؟

لیزر یاگ یا YAG laser، یک لیزر حالت جامد (solid state laser) است که از کریستال عناصر ایتریم، آلومینیوم و گارنت به صورت دوپ شده با نئودیمیم (neodymium-doped)، به عنوان محیط جانبی لیزر استفاده می کند. این لیزر به صورت نوری با یک لامپ و یا دیود، پمپ می شود و معمولاً می تواند نور مادون قرمزی را با طول موج 1064 نانومتر ساطع کند. همچنین می توان از لیزر یاگ در حالت های (mode های) pulsed و یا پیوسته نیز استفاده کرد. حالت pulsed این لیزر ها معمولاً برای دستیابی به پالس‌های شدت بالا، سوئیچ Q می‌شوند که در نتیجه می‌توان فرکانس آن ها را دو برابر کرد تا نور لیزر در طول موج ۵۳۲ نانومتر ساطع شود.

 

کاربرد لیزر یاگ در چشم پزشکی

لیزر یاگ لیزری است، که از آن برای پاک کردن یخ زدگی های (یک نوع اصطلاح) موجود در سطح پشتی لنز داخل چشم استفاده می شود. درمان به وسیله ی این لیزر، روش درمانی ای بدون درد است و در عرض چند دقیقه، بدون به وجود آمدن هیچ برخوردی با خود چشم، عمل آن، با کمترین میزان اشتباه، تمام خواهد شد. در طول درمان با لیزر یاگ، چشم پزشک ممکن است از یک لنز تماسی بزرگ‌نمایی نیز استفاده کند تا بتواند تابش اشعه های این لیزر را به سمت لایه ی یخ زده هدف قرار دهد. در طول انجام شدن این درمان بیماران می توانند فلاش های نوری را مشاهده کنند و همچنین صدای کلیک های ممتدی را نیز بشنود. همچنین قبل از انجام عملی بر روی چشم به وسیله ی این لیزر، مردمک چشم ابتدا باید گشاد شود تا دید خوبی برای جراح از سطح لنز فرد ایجاد شود.

لیزر یاگ لیزری است، که از آن برای پاک کردن یخ زدگی های موجود در سطح پشتی لنز داخل چشم، استفاده می شود

 پس از انجام شدن درمان، به عنوان مراقبت های پس از عمل، پزشک یا جراح معالج، یک دوره ی کوتاه ضد التهابی و کاهش فشار چشم را برای فرد بیمار تجویز خواهد کرد.

در ارتباط با زمان بهبودی پس از عمل نیز، اکثر بیماران در عرض گذشت یک روز پس از انجام این عمل متوجه بهبود چشمانشان و به وجود آمدن وضوح در بینایی خواهند شد. همچنین درمان به وسیله ی لیزر یاگ معمولا فقط یک بار مورد نیاز است؛ زیرا کپسول چشمی ای که توسط این لیزر تبخیر می شود پس از تبخیر شدن، دوباره رشد نخواهد کرد.

عوارض جانبی پس از عمل این لیزر نیز، بسیار نادر است اما می تواند شامل به وجود آمدن شناورهای زجاجیه، افزایش فشار چشم، تورم شبکیه، آسیب به قرنیه و به ندرت جداشدگی شبکیه باشد.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat