مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

پیوند قرنیه چیست، بررسی کامل پیوند قرنیه و انواع آن - دکتر اسماعیلی

پیوند قرنیه چیست، بررسی کامل پیوند قرنیه و انواع آن - دکتر اسماعیلی

پیوند قرنیه دارای انواع مختلفی میباشد که بر اساس ضخامت بافت آسیب دیده و جایگزین شده به دو نوع تمام ضخامت و لایه ای تقسیم میشوند. در هر دو روش قرنیه اهدایی سالم جایگزین قرنیه آسیب دیده میشود. پیوند لایه ای بسته به نوع بافتی که جایگزین میشود به چهار نوع مختلف تقسیم بندی میشود. انواع روش های دیگر برای پیوند شامل پیوند قرنیه مصنوعی و درمان با کمک سلول های بنیادی میباشد. 

بررسی کامل پیوند قرنیه لایه ای

قرنیه لایه نازک و شفاف است که در قسمت جلویی چشم قرار دارد و بخش های مختلف چشم را میپوشاند. وظیفه قرنیه محافظت از اجزای داخلی چشم و هدایت نور به داخل چشم و متمرکز کردن آن روی عنبیه میباشد. شفاف و هموار بودن قرنیه نقش مهمی در بینایی دارد و در بیماری هایی که قرنیه کدر و ناهموار شود پیوند قرنیه انجام میشود. به پیوند قرنیه در پزشکی کراتوپلاستی گفته میشود. هدف از پیوند قرنیه برای درمان و در مواردی برای زیبایی میباشد. انواع پیوند قرنیه شامل تمام ضخامت، پیوند قرنیه لایه ای و قرنیه مصنوعی میباشد. پیوند قرنیه لایه ای فقط لایه خاصی از قرنیه بیمار با قرنیه اهدایی جایگزین میشود. انواع آن شامل پیوند لایه ای قدامی (ALTK)، پیوند لایه عمیق قدامی (DALK)، پیوند لایه ای خلقی (DMEK) و پیوند لایه ای خلفی (DSAEK) میباشد. در روش پیوند لایه ای قدامی (ALTK)  لایه اندوتلیوم گیرنده سالم است و بیماری محدود به استرومای قرنیه است. این نوع پیوند به دو صورت سطحی و عمقی انجام میشود. از مزایای این جراحی عدم رد پیوند میباشد زیرا شایع ترین علل رد پیوند قرنیه دفع پیوند از نوع اندوتلیالی میباشد و در این پیوند لایه اندوتلیال حفظ میشود. در پیوند لایه ای عمیق قدامی (DALK) لایه استروما به طور کامل برداشته میشود و لایه دسمه باقی میماند. پیوند لایه ای خلفی (DSAEK) به علت ادم سلول های اندوتلیال قرنیه میباشد که یکی از شایع ترین پیوند های قرنیه در کشور های اروپایی و آمریکایی میباشد. در این جراحی اندوتلیوم بیمار با اندوتلیوم اهدایی جایگزین میشود. در این نوع پیوند از بخیه استفاده نمیشود و به همین علت بازیابی بینایی در این پیوند سریع تر است و احتمال ایجاد عیوب انکساری و آستیگمات پس از این جراحی ها کمتر میباشد. در نوع پیوند لایه ای خلقی (DMEK) اندوتلیوم و غشای دسمه پیوند میشود و بهبودی حاصل از این روش سریعتر است.

بررسی کامل پیوند قرنیه تمام ضخامت یا کراتوپلاستی نفوذ ( PK)

در پیوند قرنیه تمام ضخامت (penetrating keratoplasty) به علت اینکه تمام ضخامت قرنیه تحت تاثیر بیماری آسیب میبیند جراحی تمام ضخامت قرنیه را در برمیگیرد. این جراحی با بیهوشی کامل انجام شده و حدود یک ساعت زمان آن طول میکشد. لایه مرکزی قرنیه با لایه کاملا مشابه از قرنیه اهدایی جایگزین میشود و با بخیه های بسیار ظریف در جای خود قرار داده میشود. پس از جراحی بیمار میتواند به خانه برگردد ولی در طول سال اول جراحی معمولا هر دوماه یک بار توسط پزشک متخصص خود باید ویزیت شود. باید شرایط محیط کار خود را با پزشک در میان گذاشته تا توصیه های لازم متناسب را ارائه دهد. پزشک متخصص معمولا تا 6 ماه قطره های چشمی ضد پیوند برای بیمار تجویز میکند. دانشمندان به دنبال روش هایی هستند تا بتوانند شرایطی را فراهم کنند که افرادی که قرنیه شان آسیب میبیند بدون پیوند از فرد دیگر سلامت بینایی خود را به دست آورند. برای این منظور تحقیقات فراوانی در زمینه سلول های بنیادی انجام شده است که در صورت پیشرفت های بیشتر نیاز به پیوند قرنیه کمتر خواهد شد و اختلالات قرنیه با کمک سلول های بنیادی درمان خواهند شد.

بهترین دکتر برای پیوند قرنیه

میزان موفقیت یک جراحی چشم علاوه بر میزان سالم بودن بافت و عصب چشم به تخصص، تجربه و ظرافت کار پزشک متخصص بستگی دارد. دکتر اسماعیلی فوق تخصص قرنیه بهترین جراح پیوند قرنیه میباشند. سوابق جراحی های موفق ایشان، محبوبیت زیاد در بین بیماران و رضایت بالای آن ها از نتایج جراحی موید این سخن میباشد. جراحی چشم به ظرافت و هنر خاصی احتیاج دارد و داشتن تجربه جراحی میتواند بر این ظرافت بیافزاید. دکتر اسماعیلی دوره های تخصصی فراوانی را در دانشگاه های معتبر اروپایی گذرانده اند و با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و بهره گیری از علم روز دنیا برای درمان و جراحی استفاده میکنند. بهره گیری از روش درمانی جدید و موثر، ایشان را به موفق ترین متخصص چشم در عرصه درمان و جراحی تبدیل کرده است

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat