آیا آب مروارید باعث سردرد میشود - دکتر اسماعیلی

یکی از شایع ترین عارضه های چشمی بیماری آب مروارید است. این بیماری در افراد مختلف و با هر سن و سالی رخ می دهد و باعث اختلال در بینایی می شود. نشانه ها  و علائمی برای تشخیص این بیماری وجود دارد. این بیماری پس از ظهور باید فورا درمان شود. با هم به بررسی دقیق تر این بیماری می پردازیم.

بیماری آب مروارید (کاتاراکت)

یکی از بیماری های شایع چشمی آب مروارید است. این بیماری بدون درد بوده و در عدسی چشم ایجاد می شود. شاید بدانید که این بیماری باعث تاری دید و مشکلات در بینایی می شود. این عارضه چشمی در هر سن و سالی می تواند رخ دهد و اگر درمان نشود باعث از دست رفتن کامل بینایی می شود. بیماری آب مروارید، با دلایل مختلفی ایجاد می شود. در مراحل اولیه آب مروارید با علائم بسیار کم و خفیفی ایجاد می شود و به مرور زمان پیشرفت می کند و بخش های بیشتری از عدسی چشم را درگیر می کند. روند پیشرفت این بیماری در افراد مختلف، متفاوت بوده و هیچ آمار ثابتی مبنی بر سرعت پیشرفت آن وجود ندارد. اما می توان گفت سرعت پیشرفت آن در افراد دیابتی و جوان، بالاتر بوده و در عرض چند ماه می تواند مشکلات بزرگی برای بینایی این افراد به وجود آورد.

نشانه ها و علائم آب مروارید

بیماری کاتاراکت یا همان آب مروارید علائم بسیار زیادی دارد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا آب مروارید باعث سردرد می شود؟ در جواب باید گفت بله. یکی از نشانه های ظهور این بیماری، سردرد است. علاوه بر آن مشکلات بسیار دیگری نیز در بینایی فرد مبتلا به وجود می آید که با تشخیص به موقع و درمان می شود از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد. بعد از سردرد، مشاهده کردن هاله در اطراف نورها و تاری دید از مهمترین علائم به وجود آمدن این بیماری هستند. علائم این بیماری به قدری جزئی شروع می شوند که در مراحل اولیه، بیمار از وجود چنین بیماری مطلع نمی شود و با مرور زمان به پیشرفت آن و وجود اختلالات بینایی پی می برد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چقدر خوب است که افراد در میان روزمرگی های زندگی شان به سلامت جسم خود اهمیت دهند و قبل از بروز بیماری هر چند ماه یکبار چکاپ شوند. اگر شما جزو افرادی هستید که مرتبا به معاینات چشمی خود اهمیت می دهید و به پزشک مراجعه می کنید باید به شما تبریک بگوییم. اما اگر جزو این دسته افراد نیستید، در صورت بروز سردرد های ناگهانی، تاری دید، تغییر در بینایی، درد ناگهانی چشم، دوربینی و... باید فورا به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید. به طور کلی آب مروارید با افزایش سن رخ می دهد پس معاینه چشمی برای افرادی که میانسال هستند باید مرتب انجام شود.

علت های به وجود آمدن آب مروارید

عارضه چشمی آب مروارید در قسمت عدسی چشم اتفاق می افتد. با افزایش سن عدسی چشم دچار تغییراتی می شود که باعث ضخیم شدن و کاهش انعطاف پذیری عدسی می شود. در ابتدا آب مروارید در بخش کمی از عدسی چشم ایجاد می شود و با مرور زمان نقاط بیشتری از عدسی چشم را درگیر خود می کند. در نتیجه ی این رویداد در عدسی چشم شما به آب مروارید مبتلا می شود و باید فورا برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. این بیماری انواع مختلفی دارد که در بخش های مختلفی از عدسی چشم به وجود می آیند. در برخی موارد به وجود آمدن این بیماری به علت های ژنتیکی مربوط می شود و در موارد دیگری به صورت مادرزادی به وجود می آید. اما اغلب با افزایش سن این بیماری در افراد میانسال و مسن رخ می دهد. ناگفته نماند که افراد جوان نیز در معرض خطر ابتلا به آب مروارید هستند و هیچ استثنایی وجود ندارد. پس از تشخیص ابتلا به آب مروارید توسط پزشک باید حتما نسبت به درمان خود سریعا اقدام کنید و به توصیه های پزشک معالج خود عمل کنید. چرا که این بیماری خطرناک است و اگر به سرعت درمان نشود باعث نابینایی می شود.