مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

ترنس پی آر کی (TransPRK)

ترنس پی آر کی (TransPRK)

کراتکتومی فوتورفراکتیو ترانس اپیتلیال یا ترنس پی آر کی (TransPRK)، یک روش درمانی اصلاح مشکلات بینایی چشم به وسیله‌ی لیزر است. به وسیله‌ی این استراتژی درمانی می توان بدون لمس کردن چشم و فقط با استفاده از لیزر، عیوب انکساری ای مثل نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را درمان کرد.

در روش های معمول جراحی لیزر چشم، انجام عمل به دو مرحله لازم دارد، یکی برداشتن اپیتلیوم قرنیه و سپس اصلاح شکل قرنیه. اما بر خلاف این روش ها، ترنس پی آر کی (TransPRK) استراتژی جدید یک مرحله ای بدون نیاز به برش قرنیه است. این روش درمانی همانطور که اشاره شد بدون لمس صورت می گیرد و به همین علت کاملا ایمن است. نتیجه‌ی ویژگی های بالا، رسیدن به یک کیفیت دید بالاتر و بهره بردن از یک بهبودی سریعتر است. ما در ادامه به بررسی بیشتر درمان مشکلات بینایی ترنس پی آر کی خواهیم پرداخت.

 

عمل ترنس پی آر کی (TransPRK)

جراحی ترنس پی آر کی (TransPRK)، همانطور که در مقدمه نیز گفته شد، یک استراتژی درمانی جدید یک مرحله‌ای و بدون نیاز به برش است. در این استراتژی با استفاده از لیزری مخصوص، طی یک مرحله، اپیتلیوم چشم به آرامی برداشته شده و قرنیه‌ی چشم تغییر شکل پیدا می‌کند. لیزر پیشرفته‌ی به کار‌رفته در ترنس پی آر کی یک پرتوی نور فرابنفش خنک به همراه پالس‌هایی پرانرژی را روی قرنیه‌ی چشم متمرکز می‌کند. در مرحله‌ی بعد لیزر مقداری میکروسکوپی از بافت استرومای اضافی ای را که بر اساس تجزیه و تحلیل های قبل از عمل و تعیین قدرت چشم شما محاسبه شده، حذف می کند. طی انجام این عمل، کانتور قرنیه‌ی چشم شما در کمتر از یک دقیقه تغییر شکل پیدا خواهد کرد.

 

پس از اتمام عمل، لنزهای تماسی شفافی برای کاهش ناراحتی در طول زمان بهبودی اپیتلیوم و همچنین محافظت از چشم تجویز خواهد شد. این لنزهای تماسی تجویز شده معمولاً 3-4 روز پس از عمل جراحی در اولین جلسه‌ی ارزیابی بعد از عمل برداشته خواهند شد.

مزایای و نکات مثبت عمل ترنس پی آر کی (TransPRK)

ما تا اینجای مقاله با استراتژی درمان مشکلاتت بینایی لیزری ترنس پی آر کی (TransPRK) آشنا شدیم. حال در ادامه به بررسی مزایا و نکات مثبت این روش خواهیم پرداخت.

 

  • عدم نیاز به ایجاد فلپ و استفاده از تیغ های جراحی.

درمان TransPRK مستقیماً در سطح بالایی قرنیه‌ی شما انجام خواهد شد. به همین خاطر در مقایسه با دیگر روش های جراحی لیزری هیچ عارضه‌ی مربوط به ایجاد بریدگی و یا فلپی ندارد. در همین راستا، می توان گفت TransPRK به عنوان درمان لیزری سطحی ابلیشن معرفی شده و کاملا غیر تهاجمی است. این استراتژی بدون نیاز به استفاده از تیغ‌های جراحی صورت می گیرد، بنابراین یک روش ایمن است که تقریبا برای همه‌ی افراد مناسب است.

 

درمان TransPRK مستقیماً در سطح بالایی قرنیه‌ی شما انجام خواهد شد. به همین خاطر در مقایسه با دیگر روش های جراحی لیزری هیچ عارضه‌ی مربوط به ایجاد بریدگی و یا فلپی ندارد.

 

  • مناسب برای بیماران قرنیه نازک و یا بیمارانی که عوارض ناشی از سایر جراحی های انکساری را به همراه دارند.

اگر قرنیه‌ی نازکی دارید، ممکن است قبلا برای انجام عمل جراحی لیزری لیزیک رد شده باشید. ترنس پی آر کی (TransPRK) می تواند به شما شانسی دوباره برای به دست آوردن وضوح دید مناسب بدون نیاز به عینک بدهد. علاوه بر این توجه کنید اسکارهای ناشی از عوارض جراحی های لیزیک و اپی لیزیک را می توان با استفاده از TransPRK درمان کرد.

 

  • سرعت بالای انجام عمل و بهبودی.

TransPRK همانطور که گفته شد فقط در طی یک مرحله انجام می شود. طی این استرتژی بافت اپیتلیوم برداشته شده و اصلاح انکساری چشم در یک مرحله‌ی کوتاه استفاده از لیزر انجام می شود. توجه داشته باشید هر چه زمان انجام عمل کوتاهتر باشد، خطر کم آب شدن قرنیه به حداقل میزان خواهد رسید و در نتیجه خطر خشکی چشم نیز کاهش می یابد. علاوه بر زمان کوتاه عمل، به دلیل کوچک بودن ناحیه‌ی زخم، روند بهبودی این عمل نیز سریعتر از روش های قدیمی تر است.

 

  • مناسب بودن برای همه.

ترنس پی آر کی (TransPRK) با توجه به مشخصات منحصر به فرد خود، تقریباً برای همه افراد مناسب است.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat