مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

عمل لیزیک و حساسیت به نور - دکتر اسماعیلی

عمل لیزیک و حساسیت به نور - دکتر اسماعیلی

جراحی لیزیک اغلب به عنوان یکی از ایمن ترین روش های جراحی اعلام می شود که دارای میزان پایین عفونت و عوارض جدی است. در واقع، داوطلبان لیزیک می توانند با خیال راحت تحت درمان قرار گیرند؛ زیرا می دانند خطرات موجود بسیار اندک است.

هنوز هم، حداقل در مراحل اولیه بهبودی باید انتظار عوارض جانبی خاصی را داشته باشید كه به استراحت و بهبودی نیاز دارد. به عنوان یکی از عوارض رایج عمل جراحی لیزیک، حساسیت به نور است. اگر اخیرا تحت عمل لیزیک قرار گرفته اید یا می خواهید تحت عمل جراحی لیزیک قرار بگیرید، بیاموزید که چگونه حساسیت به نور پس از عمل ایجاد می شود و چگونه ممکن است در روند بهبود روی شما تأثیر بگذارد.

چه چیزی باعث در جراحی لیزیک حساسیت به نور می شود؟

اگر در روزهای پس از جراحی لیزیک حساسیت به نور را تجربه کنید، این ممکن است به یک دلیل یا ترکیبی از دلایل باشد. به طور معمول، حساسیت در اثر تورم بافت قرنیه در پاسخ به آسیب ایجاد شده در هنگام ایجاد فلپ قرنیه ایجاد می شود. این فلپ پس از جراحی نسبتا سریع التیام می یابد و به ندرت منجر به عارضه می شود؛ اما در طی این مدت، روند بهبودی باعث می شود بیماران نسبت به نورهای شدید بیش از حد حساس شوند. در همان زمان، بیماران تمایل به خشکی چشم در مراحل اولیه بهبودی دارند و بیشتر بافت ها را در معرض ناراحتی ناشی از عوامل محیطی از جمله نور قرار می دهد.

جراحی لیزیک

روش های لیزیک که از IntraLase یا سایر لیزرهای بدون تیغه برای ایجاد فلپ قرنیه استفاده می کنند، منجر به ایجاد یک شکل منحصر به فرد از حساسیت به نور به نام حساسیت نوری گذرا (TLS) می شوند. TLS اغلب بیشتر از حساسیت به نور منظم است و ممکن است تا چند هفته پس از عمل جراحی ظاهر نشود. با این حال، با درمان حرفه ای به موقع و مناسب ، بیماران می توانند به طور موثری این مشکل را برطرف کنند.

از حساسیت چه انتظاری می توان داشت؟

بیمارانی که دارای حساسیت به نور پس از عمل هستند، این احساس را به عنوان یک احساس ناراحتی هنگام قرار گرفتن در معرض نور شدید توصیف می کنند و آن ها را مجبور می کند از چشمان خود محافظت کنند یا به دور نگاه کنند.

شدت ناراحتی و مواردی که برای آن ایجاد می شود، بسته به علت حساسیت و تحمل فردی بیمار متفاوت است. در بعضی موارد، ممکن است لازم باشد بیماران در چند روز اول بهبودی از همه چراغ های کم نور جلوگیری کنند؛ در حالی که بیماران دیگر می توانند بیشترین میزان نور را بدون مشکل تحمل کنند.

اگرچه هیچ بیماری لزوما نمی تواند عوارض جانبی دقیق خود را پیش بینی کند؛ اما چند اقدام احتیاطی اساسی می تواند به همه کمک کند تا از بهبودی راحت تری برخوردار شوند.

راه های به حداقل رساندن حساسیت به نور بعد از جراحی لیزیک

در حال حاضر، روش های جراحی عوارض جانبی درمان را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده اند. به عنوان مثال، با خنک سازی قرنیه بعد از لیزیک و با تجویز قطره چشم بیهوشی، یک چشم پزشک باتجربه می تواند حساسیت را از نظر شدت و مدت زمان کاهش دهد. در طول بهبودی، بیمار می تواند اقدامات دیگری را برای جلوگیری از ناراحتی انجام دهد:

  • از چراغ های روشن پرهیز کنید: به نظر می رسد بدون هیچ مشکلی است؛ اما جلوگیری از قرار گرفتن در معرض نورهای روشن ممکن است دشوار باشد. چه قدم زدن در بیرون و چه در یک اتاق روشن، اجتناب از چنین استراتژیکی در چنین محیط هایی کمی برنامه ریزی می کند.
  • از چشمان خود در برابر قرار گرفتن در معرض مستقیم محافظت کنید: اگر می خواهید در منطقه ای با نور شدید باشید، طبق آن برنامه ریزی کنید. از عینک آفتابی، کلاه لبه دار یا هر دو استفاده کنید.
  • از نمایشگرها خودداری کنید: صفحه های تلویزیون و کامپیوتر روشن هستند و ممکن است باعث خستگی چشم شوند؛ در حالی که بافت های شما هنوز بهبود می یابند. سعی کنید در 48 ساعت اول بهبودی از چنین صفحه هایی جلوگیری کنید.
  • در صورت ادامه حساسیت با پزشک خود تماس بگیرید: اگر حساسیت به نور بیش از هفته اول ادامه یافت، بدتر شد یا در هفته های بعد دوباره روی سطح آن ایجاد شد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. به منظور اطمینان از سلامت چشم و بافت قرنیه ممکن است برای شما داروی ضد التهابی یا درمان جایگزین تجویز شود. حتی اگر از طبیعی بودن عوارض جانبی خود اطمینان ندارید، بهتر است محتاط باشید تا از یک عارضه احتمالی رنج ببرید.

آیا می خواهید در این زمینه بیشتر بیاموزید؟

اگر در مورد روش اخیر لیزیک یا عوارض جانبی سوالی دارید، متخصصان مراقبت از چشم ما آماده هستند تا در این روند به شما کمک کنند. در صورت نیاز به پیگیری درمانی، با کمال میل در اسرع وقت شما را برای قرار ملاقات تعیین می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از گزینه های درمانی ما یا ملاقات با دکتر اسماعیلی با ما تماس بگیرید.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat