مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

علت درد چشم بعد از عمل لیزیک

علت درد چشم بعد از عمل لیزیک

عمل جراحی لیزیک یکی از موفق ترین و مطمئن ترین عمل‌های جراحی لیزری است که افراد مبتلا به مشکلات بینایی می‌توانند از آن بهره ببرند. به طور کلی، دوره‌ی نقاهت پس از عمل جراحی لیزیک نسبتاً سریع و راحت است، اما بعضی اوقات درد‌های جزئی‌ای نیز وجود دارد که ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این درد چشم بعد از عمل لیزیک و روش های کاهش آن بپردازیم.

در طی عمل جراحی لیزری لیزیک، یک فلپ از سطحی ترین لایه‌ی قرنیه ایجاد می شود. وقتی که این فلپ ایجاد می شود، اعصاب مربوط به چشم تحت تاثیر قرار می گیرند. بعد از مدتی این اعصاب بهبود می یابند، ولی بدن شما درد و ناراحتی را تا مدتی نگه می دارد زیرا که بافت چشم در طی درمان به وسیله‌ی این روش جراحی تغییر کرده است. این موضوع را می توان علت اصلی درد چشم بعد از عمل لیزیک به حساب آورد.

 

درد چشم بعد از عمل لیزیک به چه صورت است؟

درد چشم بعد از عمل لیزیک، به طور معمول آنقدر دردناک و غیرقابل تحمل نیست، اگرچه که بیماران ممکن است در هنگام بهبودی احساسات سوزش و افزایش حساسیت به نور زیادی را تجربه کنند. تعدادی از بیماران در ارتباط با احساس درد چشم بعد از عمل می گویند که حس درد پس از انجام عمل لیزیک، به صورت احساس وجود شن در داخل چشم است.

 

درد چشم بعد از عمل لیزیک چقدر طول می کشد؟

به طور کلی می توان گفت، مهم ترین و بیشترین احساس درد چشم بعد از عمل لیزیک تنها تا چند ساعت پس از انجام عمل ادامه خواهد داشت. پس از گذشت اولین ساعات جراحی، چشم باید به سادگی خارش و یا سوزشی خفیف باشد و در کل باید کاملا قابل تحمل باشد.

 

به طور کلی می توان گفت، مهم ترین و بیشترین احساس درد چشم بعد از عمل لیزیک تنها تا چند ساعت پس از انجام عمل ادامه خواهد داشت

 

برای کاهش درد چشم بعد از عمل لیزیک چه کار می توان کرد؟

اگرچه ممکن است که پیشگیری از عوارض جانبی عمل جراحی لیزیک مانند درد چشم امکان پذیر نباشد، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید با انجام آن ها یا اجتناب از انجام آن ها، در طول دوره بهبودی خود برای کاهش شدت علائم درد، انجام دهید.

شما برای جلوگیری از خستگی و درد چشمانتان پس از عمل لیزیک اولین و بهترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که هرچه زودتر به چشمان خود استراحت دهید.

شما باید در 24 ساعت اول پس از انجام عمل لیزیک، از تمام فعالیت هایی که ممکن است منجر به خستگی چشم و یا به وجود آمدن درد چشم شود، اجتناب کنید. این بدان معنی است که شما نباید مطالعه داشته باشید، تلویزیون تماشا کنید، یا اینکه از رایانه و یا تلفن هوشمند خود استفاده کنید. در عوض سعی کنید که به چشمان خود استراحت دهید. بهترین استراحتی که برای بیماران لیزیک ایده آل است و به آن ها پیشنهاد می شود، این است که بعد از انجام عمل بخوابند، که این کار تا حد بسیار زیادی به کاهش درد و ناراحتی پس از عمل کمک می کند.

 

در ادامه نکات مفیدی وجود دارد که می توانید با در نظر گرفتن آن ها به کاهش درد چشم بعد از عمل لیزیک کمک کنید:

 

  • در صورت نیاز و غیر قابل تحمل بودن درد، می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.
  • بعد از انجام عمل جراحی لیزیک، در منزل از محافظ چشم و یا عینک آفتابی تیره استفاده کنید و همچنین از قرار گرفتن در معرض نورهای شدید، در چند روز اول بهبودی نیز کاملا خودداری کنید.
  • برنامه ریزی داشته باشید که پس از بازگشت از عمل جراحی لیزیک به خانه، چندین ساعت را بخوابید، زیرا در زمان خواب است که چشم ها بیشترین میزان بهبودی را دارند.
  • برای کاهش التهاب چشم و جلوگیری از عفونت های دردناک از قطره های چشمی مخصوص استفاده کنید.
  • شما می توانید برای جلوگیری از خشکی بیش از حد چشم ، به صورت مکرر در طول روز، از قطره های چشمی مرطوب کننده استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که حتما از مالش و یا خارش چشم های خود خودداری کنید، زیرا این کار می تواند به فلپ قرنیه که در حین عمل جراحی ساخته و از روی چشم جدا شده آسیب برساند و باعث ایجاد عارضه های دردناک شود.
  • تمام دستورالعمل های مراقبت پس از عمل لیزیک را که توسط پزشک تان به شما ارائه می شود، به طور کامل دنبال کنید تا که از شانس یک روند بهبودی سریع و روان بهره ببرید.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat