مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

عمل جراحی لیزیک یا لازک در کودکان

عمل جراحی لیزیک یا لازک در کودکان

جراحی های لیزیک یا لازک که به عنوان جراحی های لیزری درمان چشم شناخته می شوند، قرنیه چشم را برای اصلاح مشکلات بینایی افراد شکل می دهند. ما در این مقاله به بررسی عمل جراحی لیزیک یا لازک در کودکان می پردازیم، همچنین چند مورد از شایع ترین مشکلات بینایی را در کودکان بررسی می کنیم و در انتها درباره درستی انجام این عمل ها روی کودکان صحبت می کنیم.

عمل جراحی لیزیک یا لازک در کودکان که از انواع جراحی های بسیار موثر و کار آمد برای درمان چشم به شمار می روند، برای درمان بیماریها و مشکلات بینایی مانند آستیگماتیسم، نزدیک بینی و دوربینی در افراد کم سن و سال مورد استفاده قرار می گیرند.

مانند سایر انواع جراحی های انکساری، عمل های لیزیک و لازک نیز جزو عمل های جراحی ای هستند که هدف آن ها تغییر شکل دائمی قرنیه ی بیمار با استفاده از لیزر های اگزایمر است. این تغییر شکل قرنیه باعث می شود نوری که از اجسام بازتاب می شود و به چشم ورود پیدا می کند، به درستی روی شبکیه چشم بیمار متمرکز شود و در نتیجه تصاویر واضح تری از اجسام ایجاد شود. به عبارت دیگر، این روش درمانی با هدف کاهش وابستگی افراد بیمار به لنزهای تماسی و یا عینک ها انجام می شود.

انجام عمل جراحی لیزیک یا لازک در کودکان بسیار موضوع و مبحث بحث برانگیزی است.

مشکلات و بیماری های شایع چشم در کودکان

مشکلات و بیماری های شایع انکساری چشمی که، با جراحی لیزیک یا لازک در کودکان درمان می شوند شامل:

  • نزدیک بینی

می توان گفت نزدیک بینی شایع ترین و همه گیر ترین عیب انکساری ای است که در کودکان می توان مشاهده کرد. نزدیک بینی به این معنی است که کودک می تواند اجسام نزدیک را ببیند اما در دیدن اشیای دور مشکل دارد.

  • دوربینی

دوربینی نوعی مشکل و بیماری انکساری چشم است که در آن کودک نمی تواند اجسام نزدیک خود را به خوبی ببیند، اما در دیدن اشیای دور مشکلی ندارد. این بیماری معمولاً در کودکان غیر معمول است. معمولاً بیشتر  کودکان تا سن 7 سالگی درجه کمی از این بیماری را در خود نشان می دهند.

  • آستیگماتیسم

آستیگماتیسم شرایطی است که در آن انحنای قرنیه به شکلی غیرطبیعی در می آید و در نتیجه باعث کاهش بینایی و تاری دید کودک می شود. این بیماری می تواند در دوران کودکی و یا بزرگسالی افراد شروع شود و به راحتی با عمل های لیزری قابل اصلاح است. برخی از علائم و نشانه های بیماری آستیگماتیسم ممکن است شامل سردرد، خستگی چشم و مشکل در خواندن مطالب باشد.

از دیگر مشکلات شایع بینایی در کودکان می توان به دو بیماری زیر اشاره کرد:

  • آمبلیوپی یا تنبلی چشم

 تنبلی چشم یا آمبلیوپی، کاهش دید و بینایی یک چشم است که به دلیل رشد غیرطبیعی قدرت بینایی آن در اوایل زندگی افراد ایجاد می شود. چشم ضعیف یا تنبل در این بیماری اغلب به سمت داخل یا خارج منحرف می شود. آمبلیوپی یا تنبلی چشم معمولاً از بدو تولد تا سن 7 سالگی کودکان ایجاد می شود و این بیماری، علت اصلی کاهش بینایی در کودکان است. همچنین نکته دیگری که در ارتباط با این بیماری می توان گفت این است که تنبلی چشم به ندرت هر دو چشم را درگیر می کند.

  • استرابیسم یا لوچی

 استرابیسم یا لوچی نیز یکی از شایع ترین مشکلات بینایی و چشمی در کودکان است که در آن یک یا هر دو چشم انحراف دارند. چشم ها در این بیماری ممکن است به داخل (چشم های متقاطع) و یا به بیرون بچرخند و یا حتی بالا یا پایین بروند. گاهی اوقات بیش از یکی از این شرایط در این بیماری وجود دارد.

آیا انجام جراحی لیزیک یا لازک در کودکان تایید شده است؟

اگرچه محبوبیت روزافزون عمل های جراحی لیزری آن ها را به یکی از پرطرفدارترین درمان بیماری های بینایی و چشم تبدیل کرده است اما این سوال مطرح می شود که آیا می توان از عمل های جراحی لیزیک یا لازک در کودکان برای درمان بیماری ها استفاده کرد؟ پاسخ مثبت است.

 مطالعات علمی این باور قدیمی را که چشم کودکان دائما در حال تغییر است و نباید روی آن ها عمل لیزر انجام داد را رد می کنند. همچنین بسیاری از پزشکان و جراحان نیز بر این عقیده اند که جراحی لیزیک یا لازک در کودکان برای درمان بیماری های انکساری چشمشان مفید است. این عمل جراحی در افراد زیر 18 سال بکار نمی رود، مگر در موارد خاص برای پیشگیری از تنبلی و انحراف چشم کودک، به کار می رود.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat