مقالات چشم پزشکی، لیزیک، آب مروارید و قرنیه

مونوویژن یا دید تک چشمی چیست؟

مونوویژن یا دید تک چشمی چیست؟

آیا سال ها به عینک یا لنز های تماسی اعتماد کرده اید و اکنون نیز به عینک مطالعه برای مطالعه نیاز دارید؟ آیا می خواهید وابستگی خود را به لنزهای اصلاحی را کاهش دهید؟ در این صورت ، لیزیک مونوویژن یا لیزیک ترکیبی ممکن است راه حلی مناسب برای شما باشد. در ادامه با ما باشید تا در مورد تکنیک درمانی مونوویژن یا دید تک چشمی بیشتر صحبت کنیم.

مونوویژن یا دید تک چشمی

مونوویژن یا دید تک چشمی یا روش blended vision یک تکنیک تخصصی در زمینه جراحی های لیزری است، که از آن برای کاهش یا حذف نیاز به عینک های مطالعه استفاده می شود. روش مونوویژن با تصحیح یکی از چشم ها برای دیدن مسافت های دور  و چشم دیگر برای دیدن اجسام نزدیک و مطالعه کردن عمل می کند.

 مونوویژن یا دید تک چشمی با هر کدام از روش های جراحی لیزیک مانند: LASIK، PRK، LASEK، ICL یا Lensectomy/Cataract surgery with IOL انجام می شود.

 در روش مونوویژن از چشم غالب برای دیدن فاصله های دور و از چشم غیر غالب برای دیدن اجسام نزدیک استفاده می شود. برای پیدا کردن چشم غالب می توان از تست ساده استفاده از دوربین عکاسی استفاده کرد در این روش چشمی که از آن برای گرفتن عکس استفاده می کنید به عنوان چشم غالب شناخته می شود و چشم دیگر طبیعتا چشم غیر غالب خواهد بود. روش های تخصصی دیگری نیز برای پیدا کردن چشم غالب وجود دارد که در ادامه بحث به آنها خواهیم پرداخت.

تکنیک مونوویژن یا دید تک چشمی چگونه عمل می کند؟

مونوویژن یا دید تک چشمی با استفاده از یک پدیده مغزی کار می کند. در افرادی که این روش در آن ها به درستی عمل می کند این طور است که مغز به اجسامی که در دور می بیند توجه می کند و اجسام نزدیک تر را نادیده می گیرد تا بتواند دور را ببیند و هیچ نیازی به بستن یک چشم نیست تا چشم دیگر راحت تر دور را ببیند.

در بعضی افراد مغز نمی تواند این کار را به خوبی انجام بدهند و به همین خاطر روش مونوویژن روی آنها جواب نمی دهد. مونوویژن ممکن است باعث سردرد یا سرگیجه در این افراد شود یا حتی باعث به وجود آمدن تصاویری مات و تار از اجسام دور و نزدیک شود. ولی در افرادی که این روش جواب می دهد هیچ کدام یک از این مشکل ها به وجود نمی آید.

در چه کسانی تکنیک مونوویژن یا دید تک چشمی جواب می دهد؟

کسانی که قبلا از عینک های مونوویژن یا دید تک چشمی یا لنز های تماسی مونوویژن استفاده کرده اند بهترین داوطلبان انجام این عمل هستند چون این افراد قبلا شرایط دیدن اجسام با این وضعیت را تجربه کرده اند مغزشان آمادگی بیشتری دارد نسبت به افراد دیگر.

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته زن ها در انجام این عمل موفق تر از مردان هستند و از دید مونوویژن یا تک چشمی بهتر می توانند استفاده کنند.

همچنین نشان داده شده است افرادی که کمال گرا نیستند و شغل هایشان جزو مشاغل غیر فنی است. برای انجام این عمل کاندید بهتری هستند. مثلا مهندسان، متخصصان بینایی و چشم پزشکی و معلمان جزو افرادی هستند که این عمل برایشان کارآمد نیست.

چگونه می توان فهمید که در چه کسانی عمل مونوویژن یا دید تک چشمی کار آمد است؟

پزشک یا جراحی که می خواهد عمل مونوویژن یا دید تک چشمی را بر روی بیمار انجام دهد ابتدا به بیمار یک لنز تماسی یا یک عینک با دید مونوویژن می دهد و به بیمار زمانی می دهد تا با استفاده از آن لنز ها و عینک یک روز را در خارج از مطب سپری کند و به کار های روزانه خود بپردازد. سپس بعد از گذشت زمان مشخص، پزشک با انجام معاینات و پرسیدن سوالاتی از بیمار این تصمیم را می گیرد که آیا عمل مونوویژن راه مناسبی برای درمان چشم بیمار است یا خیر.

 در اینجا لازم به ذکر است که عینک های دارای دید مونوویژن وسیله کاملا مناسبی برای تجربه دید مونوویژن نیستند زیرا این عینک ها سنگین هستند و دید را کمی دچار اختلال می کنند.

چه روش هایی برای تعیین چشم غالب وجود دارد؟

به غیر از روش دوربینی که در ابتای مطالب ذکر شد، یکی دیگر از تست های موجود جهت پیدا کردن چشم غالب در عمل مونوویژن یا دید تک چشمی تست مایل است. در این روش بیمار هر دو بازوی خود را دراز کرده و آنها را به هم نزدیک می کند و یک دهانه کوچک ایجاد می کند. سپس با هر دو چشم باز، از طریق دهانه به جسم دور نگاه می کند سپس به طور متناوب هر کدام از چشم ها را می بندد. هر تصویری از شیء که در دایره به وجود آمده واضح تر باشد، آن چشم، چشم غالب است.

از دیگر روش های پیدا کردن چشم غالب می توان به آزمایش های Porta، تست مه گرفتگی و تست Pinhole اشاره کرد.

آخرین مطالب سایت

دکتر محمد کریم اسماعیلی

اخذ مدرک دکترا در سال 1370 از دانشگاه تهران - اخذ مدرک تخصص چشم پزشکی در سال 1377 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - اخذ مدرک فوق تخصص قرنیه در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی ایران - دوره تکمیلی جراحی لیزیک و آب مروارید در بیمارستان مورفیلد لندن در کشور انگلستان - دوره فوق تخصصی پیوند قرنیه در شهر لندن - عضو آکادمی چشم پزشکان امریکا و اروپا - یکی از بهترین متخصصین جراحی آب مروارید و عمل لیزیک از سال 1382 - جزو مشهورترین متخصصین عمل پیوند قرنیه در ایران.   اطلاعات بیشتر

زمان‌های پذیرش

شنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
دوشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
چهارشنبه ها: از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، 200متر بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد پلاک 32
تلفن پذیرش: 88782529 - 88665415

اخذ نوبت ویزیت در مطب

 جهت اخذ مشاوره در خصوص جراحی لیزیک - لازک - آب مروارید - پیوند قرنیه - لنز داخل چشمی - جراحی عیوب انکساری - کراس لینک و سایر بیماری های چشم می توانید بصورت تلفنی و یا آنلاین پذیرش بگیرید.

جهت اخذ پذیرش می توانید با شماره تلفن 88640275 الی 6 (کد تهران 021) تماس بگیرید و یا فرم رزرو اینترنتی را تکمیل نمایید.

Copyright © 2020 All Rights Reserved for Dr. Esmaeili - Designer: Mehdi Edalat