عمل پیوند قرنیه - مواردی که نیاز به پیوند قرنیه دارد - دکتراسماعیلی

در گذشته بیماران زیادی به علت مشکلات قرنیه بینایی خود را از دست می دادند. اما امروزه پیوند قرنیه و پیشرفت های چشم پزشکی جلوی درصد بالایی از نابینایی ها را می گیرد. پیوند قرنیه دارای چندین روش می باشد که جراح با توجه به شرایط بیمار، روش مناسب را انتخاب می کند.

عمل پیوند قرنیه

یکی از جراحی های چشم پزشکی، عمل پیوند قرنیه می باشد. قرنیه بیرونی ترین لایه چشم می باشد که از یک لایه نازک و شفاف که نور را برای دیدن از خود عبور می دهد، تشکیل شده است.

زمانی که این لایه کدر شده، آسیب ببیند یا دارای پستی بلندی های زیادی باشد (در نتیجه باعث عبور نامنظم پرتوهای نور شده و بعد از عبور از عدسی چشم، شکل ناواضحی در شبکیه چشم تشکیل می شود و فرد دید تار و ناواضحی دارد)، فرد به پزشک خود مراجعه کرده و کاندید پیوند قرنیه می شود. در پیوند قرنیه، کل قرنیه یا قسمتی از آن که دچار مشکل شده برداشته شده و قرنیه سالم دیگری قرار داده می شود.

عمل پیوند قرنیه - مواردی که نیاز به پیوند قرنیه دارد - دکتراسماعیلی | دکتر اسماعیلی

مواردی که فرد نیاز به پیوند قرنیه دارد

• بیماری های ارثی قرنیه: مانند بیماری فوکس دیستروفی، ماکولار دیستروفی و گرانولر
  • تورم قرنیه: به دنبال بعضی از جراحی ها مانند جراحی کاتاراکت (آب مروارید)، ممکن است این اتفاق رخ دهد.
  • کراتوکونوس یا قوز قرنیه: قرنیه نازک و دارای سطح ناهموار است.
  • کدورت قرنیه اکتسابی: به دنبال سوختگی با مواد شیمیایی، به دنبال تبخال و عفونت ویروسی، به دنبال ضربه به چشم و آسیب قرنیه
  • سوراخ قرنیه: به دنبال حوادث چشمی و عفونت های قرنیه
  • عفونت های قرنیه ای که با داروها کنترل نشده اند
  • پیوند قرنیه پس زده شده: افرادی که قرنیه پیوند اول را بدن فرد بیگانه فرض کرده و به سمت آن حمله می کند.

دوره نقاهت پیوند قرنیه

با توجه به حساس بودن این جراحی حتما به توصیه هایی که برای بعد از عمل به شما می شود حتما به صورت دقیق و کامل عمل کنید.

چشم شما بخیه دارد و به دلیل ترمیم طولانی مدت بافت قرنیه و اطمینان از چسبیدن بافت قرنیه، بخیه های آن تا 2 - 5/1 سال برداشته نمی شود، فقط ممکن است بعد از چند ماه با صلاحدید چشم پزشک تعدادی از بخیه ها برای بهتر شدن دید شما و کم تر شدن آستیگمات چشمتان برداشته شود.

نکات مهمی که باید بعد از عمل رعایت کنید

بعد از عمل، چشم شما شدیدا آسیب پذیر است، پس حداقل 14 روز از شیلد (محافظی که از جنس پلاستیک است) استفاده کنید.

داروهای تجویز شده را سر ساعت و مرتب مصرف کنید، اگر این کار را نکنید پیوند شما پس زده می شود.

در صورت استحمام و شستن سر سعی کنید هرگز آب یا شامپو وارد چشمتان نشود.

تنها ورزشی که می توانید در این مدت انجام دهید پیاده روی آرام است.

در این دوره به هیچ وجه چشمتان را نمالیده و یا نخارانید.

اگر کار می کنید، در صورتی که کارتان نیاز به فعالیت بدنی ندارد، 14 روز بعد از عمل و در صورتی که کارتان نیاز به فعالیت بدنی دارد، حدود 2 - 5/1 ماه بعد از عمل می توانید کار خود را از سر بگیرید.

استفاده از شیلد پس از عمل

دقت کنید چشمی که پیوند قرنیه شده از زمان قبل آن حساس تر است، پس همیشه باید حواستان باشد که:

از هر وضعیتی که ممکن است به چشمتان ضربه ای وارد شود اجتناب کنید.

از ورزش های پرخطر برای چشمتان مثل فوتبال، بوکس و هر ورزشی که احتمال ضربه می باشد اجتناب ورزید.

هنگام شنا از عینک شنا استفاده کنید.

سعی کنید همیشه از یک عینک با شیشه های نشکن و مقاوم که کاملا چشم شما را پوشش می دهد،استفاده کنید.

عوارض پیوند قرنیه

روزهای اول بعد از عمل فرد مقداری درد دارد که با دارو کنترل می شود، چشم فرد قرمز و ملتهب می باشد، احتمال دارد که دچار اشک ریزش شود و به نور حساس است و هم چنین دید فرد تار می باشد و کم کم بهبود پیدا می کند.

عارضه شایع دیگر آستیگماتیسم می باشد که برای دید بهتر فرد عینک تجویز می شود.

توجه داشته باشید همیشه احتمال پس زدن قرنیه وجود دارد و فرد باید علائم آن را شناخته و در صورت مشاهده هر کدام از آن ها سریعا به چشم پزشک مراجعه کند. این علائم شامل:

قرمزی شدید چشم عمل شده

درد شدید چشم

حساسیت شدید چشم به نور

دید فرد کم و تار شود

اشک ریزش شدید

روش جدید پیوند قرنیه

جراحی پیوند قرنیه به چند روش انجام می شود و استفاده از روش جدید یا قدیمی تر را پزشک با توجه به شرایط فرد انجام می دهد.