آب مروارید و علائم آب مروارید- جراحی کاتاراکت - دکتراسماعیلی

یکی از بیماری های شایع چشمی که اغلب به دنبال افزایش سن ایجاد می شود، آب مروارید یا کاتاراکت می باشد. در این عارضه عدسی چشم فرد کدر شده و منجر به تار و غیرشفاف شدن دید فرد، بدون درد می شود. آب مروارید در اکثر موارد و مراحل اولیه نیاز به درمان جراحی ندارد.

آب مروارید یا کاتاراکت
چشم هر فرد از قسمت های مختلفی تشکیل شده است، یکی از آن قسمت ها عدسی چشم می باشد. کدورت عدسی چشم را آب مروارید یا کاتاراکت می نامند. عدسی پشت مردمک چشم قرار دارد و یکی از وظایف آن متمرکز کردن پرتوهای نور دریافتی از مردمک و تشکیل تصویری شفاف روی شبکیه می باشد که دیدن اجسام را برای ما میسر می کند.

علت آب مروارید

ساختمان عدسی از پروتئین و آب تشکیل شده است، که نظم در قرارگیری این پروتئین ها کنار هم باعث می شود که عدسی طبیعی شفاف باشد. اگر به هر علتی نظم این پروتئین ها در عدسی به هم بریزد و پروتئین ها به هم بچسبند، آن قسمت از عدسی، کدر می شود.

علت اصلی کاتاراکت هنوز کاملا مشخص نشده است اما عوامل مستعد کننده آن شناخته شده است که شامل موارد زیر می باشد:

سن فرد: شایع ترین و اولین علت کاتاراکت می باشد. اکثر افراد بالای 65 سال دارای کاتاراکت با اندازه و درصدهای متفاوت می باشند.

ضربه به چشم: برخی از افرادی که زمانی به چشمشان ضربه خورده است، حتی ممکن است سال ها بعد دچار آب مروارید شوند.

سابقه آسیب یا التهاب و عفونت چشمی: افرادی که در دوره ای از زندگی خود دچار آسیب های چشمی و یا عفونت شده اند، ممکن است بعد از مدتی دچار آب مروارید شوند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید: اگر ساعت های طولانی، بدون استفاده از عینک مناسب ضد اشعه UV، در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، احتمال ابتلا را بالاتر می برید.

بیماری دیابت و فشار خون بالا: احتمال ابتلای افراد دیابتی یا افراد دارای فشارخون بالا، بیش تر از افراد سالم می باشد.

مصرف الکل و استعمال دخانیات: کسانی که الکل مصرف می کنند یا سیگار و قلیان می کشند، بیش تر ممکن است دچار این عارضه شوند.

استفاده از بعضی از داروها: مصرف استاتین ها که برای افراد با کلسترول بالا تجویز می شود و همین طور داروهای کورتیکواستروئید، باعث افزایش احتمال ابتلا می شود.

سابقه خانوادگی: افرادی که بستگان درجه 1 یا 2 آن ها کاتاراکت داشته اند، بیش تر از دیگران ممکن است دچار شوند.

جراحی ها: بعضی از جراحی های چشم ممکن است منجر به کاتاراکت شود.

آب مروارید و علائم آب مروارید- جراحی کاتاراکت - دکتراسماعیلی | دکتر اسماعیلی

علائم آب مروارید

کاتاراکت عارضه ای می باشد که پیشروی آرامی دارد و ممکن است تا مدت ها علائمی نداشته باشد. اما ممکن است فرد علائم زیر را داشته باشد:

• کم رنگ شدن رنگ ها نسبت به قبل
  • دید غیر شفاف و تار که به تدریج بدتر می شود
  • بالا رفتن سریع و پی در پی شماره عینک نزدیک
  • نور بیش تر از قبل به نظر می رسد و آزاردهنده است
  • دوبینی تک چشمی
  • رانندگی در شب و مطالعه برایشان سخت تر می شود

آب مروارید و علائم آب مروارید- جراحی کاتاراکت - دکتراسماعیلی | دکتر اسماعیلی

بسیاری از این علائم با عارضه های دیگر مشترک است، پس به محض مواجهه با این علائم به چشم پزشک جهت معاینه و بررسی وضعیت چشم ها و نیز تشخیص مشکل، هم چنین درمان مراجعه کنید.

درمان آب مروارید

اگر در مراحل اولیه باشد و زندگی فرد به علت این عارضه مختل نشود، نیازی به جراحی نمی باشد و پزشک می تواند برای دید بهتر بیمار، عینک ها و لنزهای مناسب را تجویز کند.

عوارض عمل نکردن آب مروارید

اگر دید بیمار مختل شده باشد با نظر پزشک باید جراحی شود، اگر کاتاراکت خیلی پیشرفت کند و منجر به بالا رفتن فشار چشم یا گلوکوم شود نیاز به جراحی اورژانسی و پیچیده تری دارد.

در موارد شدیدتر و توجه نکردن به علائم حتی ممکن است فرد نابینا شود. و آب مروارید، شایع ترین علت نابینایی است.

پیشگیری

با توجه به ناشناخته بودن علت دقیق این عارضه، بهتر است از ریسک فاکتورها دوری کرده و با توجه به نتیجه تحقیقات برای پیشگیری مصرف غذاهای حاوی ویتامین C، ویتامین E، امگا 3، ویتامین A و آنتی اکسیدان ها را افزایش دهیم. بدیهی است که رمان آب مروارید، با عمل جراحی است و درمان طبی ندارد. اغلب با قطره بی حسی و بدون نیاز به آمپول، در ازراف چشم و یا بیهوشی عمومی انجام می شود.